‘Een zomer om van te dromen’ – Holly Martin

ISBN: 9789020548426

De sympathieke Eva vindt het heerlijk om vanuit haar huis in Londen haar werk te doen, het liefst in pyjama. Ze laat de buitenwereld liever voor wat het is en blijft graag in haar eigen bubbel. Haar moeder Juliette was precies het tegenovergestelde. Ze wilde graag de wereld verkennen op zoek naar spanning en avontuur. Wanneer Juliette overlijdt en Eva een bucketlist van haar vindt, is het tijd om uit haar veilige comfortzone te stappen en op reis te gaan. Ze huurt een gids in, maar had niet verwacht dat de knappe Thor Anderson voor haar zou staan. Wil ze hem wel mee als reisgenoot?

Wanneer je van reisverhalen houdt maar ook van feelgood dan is Een zomer om van te dromen zeker een aanrader! Holly Martin heeft de perfecte combinatie gemaakt en dit verwerkt in een amusante verhaallijn. Als lezer mag je met Eva mee op wereldreis. De belevenissen die ze meemaakt en alle bezienswaardigheden die ze ziet, worden goed beschreven. De auteur beschrijft alles gedetailleerd zodat je er een prima beeld bij hebt, maar er is wel genoeg ruimte voor je eigen verbeelding. Ook de keerzijde van al het moois wordt benoemd: de bedreigde bossen en woestijnen etc. waarbij Holly Martin de onderliggende boodschap meegeeft dat we goed voor de wereld moeten zorgen.

De reisverhalen zijn op een verrassende manier in het boek verwerkt. Eva’s avonturen worden voor een groot deel verteld op het moment dat zij ze beleeft, maar enkele reisverhalen worden beschreven alsof ze het op een ansichtkaart schrijft. Dit zorgt voor een leuke en originele afwisseling.

Het is erg indrukwekkend dat Eva na de dood van haar moeder haar verdriet omzet in daadkracht. Het laat meteen zien dat Eva een sterke persoonlijkheid heeft. Naarmate het verhaal vordert, diept de schrijfster de karaktereigenschappen van de personages steeds verder uit. Ze gaat iets ondernemen wat totaal niet bij haar past uit liefde voor haar moeder. Het zorgt ervoor dat je als lezer nieuwsgierig wordt. Hoe pakt dit voor haar uit?

Regelmatig heb ik hardop gelachen om de grapjes, de hilarische gebeurtenissen, de onhandigheden en onzekerheden. Tevens hebben de gênante netelige situaties van de hoofdpersoon een lach op mijn gezicht getoverd. Het zorgde ervoor dat ik tijdens mijn dagelijkse bezigheden toch iedere keer weer even dacht aan het verhaal.

Wel had ik bij de epiloog het idee dat het tijdsbestek niet klopte. Ook gebeurt er op deze paar pagina’s ineens wel erg veel. Doet dit afbreuk aan het boek? Nee zeker niet! Het is en blijft wat mij betreft een echte mustread.

Een heerlijk verhaal wat de lezer aanzet om na te gaan denken over eigen dromen, plannen en wensen. Een geweldige feelgood dat van mij 4,5 sterren krijgt.

Uitgever: Z&K
ISBN: 9789020548426