‘Een kerst vol muziek’ – Sandra. J. Paul

ISBN: 9789464661583

Met Een kerst vol muziek heeft Sandra J. Paul een door muziek doorspekte novelle neergezet die de lezer zeker weet te ontroeren. Het toont nog maar eens wat voor veelzijdige auteur ze wel is. Zo schreef Sandra eerder al een groot aantal psychologische thrillers, waarvan Verknipt en Paniek! haar meest recente zijn. Voor de jeugd verscheen onlangs Alles wat je maar wenst. Ook feelgood en young adult behoort tot haar palmares. Daarnaast is ze medeoprichter en -eigenaar van uitgeverij Hamley Books. Deze Een kerst vol muziek is alleen als e-book te verkrijgen.

Sara is al heel haar leven gepassioneerd door muziek. Haar cellotalent is dan ook evenredig met haar liefde en passie hiervoor. Dan leert ze Sem kennen, die net als zij cello speelt. Ze trekken steeds meer met elkaar op en repeteren ook samen voor een kerstconcert. De toekomst lacht hen toe. Tot er vlak voor het concert iets ernstigs gebeurt. Sara verhuist en zet daar haar cellocarrière verder. Sem blijft echter steeds in haar gedachten aanwezig.

Inmiddels zijn we twintig jaar later, en hier start ook het verhaal. Sara hoort tijdens een wandeling met haar hond de prachtige en vertrouwde klanken van een cello. Deze halen oude herinneringen naar boven. Je wordt als lezer al snel meegenomen in de gedachten van Sara, en deze prikkelen onmiddellijk de nieuwsgierigheid. Beetje bij beetje krijg je daarna mee wat er die dag is gebeurd en hoe dit Sara haar verdere leven heeft bepaald. Daarbij wisselen heden en verleden elkaar af, tot het uiteindelijk één samenhangend geheel vormt.

Hoewel Een kerst vol muziek slechts een vijftigtal bladzijden bevat, krijg je toch een duidelijk beeld over het hoofdpersonage Sara. Haar passie voor muziek straalt gewoon uit het boek, en doet ook iets met je, zeker als je als lezer zelf ook deze liefde voor muziek voelt. Maar ook haar gevoelens omtrent hetgeen er gebeurde zijn sterk uitgewerkt, en dat maakt het erg gemakkelijk om mee te leven met haar. Maar ook met Sem.

Sandra J. Paul heeft een toegankelijke en beeldende schrijfstijl. De manier waarop Sara’s leven wordt beschreven, doorspekt met emotie, maakt het bijna tot een werkelijkheid. Het voelt geloofwaardig aan. Echt en breekbaar. Zeker het einde is – op een goede manier – emotioneel beladen. Daarbij is muziek de rode draad door het verhaal, want dit is zeker een uitstekend hulpmiddel om trauma en verdriet te helpen helen. Al kan dit ook de muzikant in mij zijn die dit vindt.

Een kerst vol muziek is een ontroerende novelle waar muziek de boventoon heeft. Het is een verhaal vol liefde, opoffering en vergeving. Thema’s die goed tegen de kerstgedachte aanleunen. Ook de cover zorgt voor dit kerstgevoel, alleen komt dit in de verhaallijn veel minder naar voren dan de titel doet vermoeden. En dat is wel jammer. Gelukkig kon de muziek mij met een warm gevoel vervullen. 3,5 hartverwarmende sterren voor Een kerst vol muziek.

Genre: romantiek
ISBN: 9789464661583
Aantal pagina’s: –