‘De Pré selectie’; 100 singles en verhalen van Guy de Pré – Guy de Pré

ISBN: 9789464334074

Guy de Pré (1954) is een Vlaams radiopresentator en radio-dj. Sinds 1984 presenteert De Pré zijn meest succesvolle en bekende radioprogramma, De Pré Historie. Daarmee is dit het langstlopende radioprogramma met dezelfde presentator in Vlaanderen. Tijdens deze zondagochtendshow blikt De Pré twee uur lang terug op de actualiteit uit vier verschillende decennia, en speelt behalve archiefopnames ook hits uit die specifieke jaren, maanden, en zelfs weken. De show werd al snel zo populair dat het in 1990 ook een televisieversie kreeg. Daarna volgden een boek, een cd-reeks (waarvan er meer dan drie miljoen stuks verkocht zijn, en waarvan nog steeds nieuwe cd’s verschijnen), een musical (in samenwerking met de Musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen), én een roadshow De Pré Historie Live, waarbij hij zelf als diskjockey toerde door het hele Vlaamse land. Na zijn officiële pensionering, blijft hij actief met het programma dat hij vanuit zijn eigen huis opneemt.

In dit gloednieuwe boek vinden we 100 singles uit het persoonlijk archief van Guy. Naast een paginagrote kleurenfoto van alle honderd fotohoesjes die om de 7-inch singles zaten, vinden we honderd keer een paginalang verhaal vol weetjes en nog-niet-weetjes over de artiest, band en het nummer. Om het geheel ook nog van een interactief cadeau te voorzien, vind je van ieder nummer een afbeelding van een QR-code waarmee je geheel in stijl van de eenentwintigste eeuw met jouw device verbinding maakt met een video van het nummer op You Tube. In sommige gevallen kun je zo naar zowel de studio- als de liveversie kijken.

Dat Guy niet gesmokkeld heeft en dat het écht singles uit zijn eigen collectie betreft, is te zien aan zijn naam die handgeschreven op ieder fotohoesje prijkt. De verhalen zijn naast informatief vooral leuk om te lezen. De toon is grappig en de anekdotes over veel artiesten zijn hilarisch. Voorin het boek zie ik staan dat de redactie in handen is van Guy en van auteur/uitgever Erik Segers. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ook Erik zich met de teksten heeft bemoeid. Dit maakt ook dit boek weer écht een Good Stuff Books uitgave. Die man heeft een oog voor kwaliteit én humor.

Het boek is uitgegeven op ware grootte, zodat het boek naadloos in ieders platenkast past, op de single-plank. Wel fijn dat Guy deze muziekhobby en niet zijn passie voor auto’s in een boek op ware grootte heeft gegoten. Die had minder gemakkelijk gepast in de garage.

Wat ik miste in deze uitgave was een paginanummering anders dan de nummering van 1 tot en met 100 voor de singles. Ik miste de gedachte achter de nummering; waarom is Eleanor Rigby van The Beatles nummer 1 en Le Freak van Chic nummer 100? Er komt van alles voorbij en voor de Nederlandse muziekfans geef ik aan dat er een aantal Belgische artiesten in de 100 van Guy de Pré staan. Persoonlijk vind ik het jammer dat van artiesten als Elvis Presley, Marvin Gaye en Fleetwood Mac er zelfs twee nummers in staan.

Waarschijnlijk ben ik te kritisch en worden deze schoonheidsfoutjes hersteld in het volgende boek waar De Pré selectie (letterlijk: voorselectie) wordt omgezet in de daadwerkelijke selectie. Hopelijk is er dan ook een plaatsje voor Vlaamse topartiesten als Won Ton Ton, Daan, Ozark Henry, TC Matic, 2 belgen, Urbanus en Arno. En wanneer Guy te druk is, bel gerust Erik.

Als muziekfanaat en verzamelaar van singles was dit boek als het bezoek aan een platenwinkel en volop genieten. Wanneer je nog singles hebt en er niets mee doet, stuur vooral een bericht aan onze redactie op info.boekencast@gmail.nl t.a.v. Peter.

Voor de mensen die net als ik van lijstjes houden, heb ik op Spotify een afspeellijst gemaakt met de nummers uit dit boek. Drie nummers stonden niet op Spotify. De lijst heet: 100 Singles De Pré selectie.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Hang je discobol in het midden van je kamer op, trek je broek met soulpijpen aan, doe de oranje gordijnen dicht en zet het volume op standje burenruzie.
De Pré selectie zorgt voor een jaren ‘60, ‘70 en ‘80 feestje om nooit te vergeten. Lees, kijk, luister en geniet van de single Top 100 van radio-legende Guy de Pré.
Dit boek is écht een plaatje!