‘Alles wat je maar wenst’ – Sandra J. Paul

ISBN: 9789464208412

De dertienjarige Simon heeft geen zorgeloze jeugd. Zijn jongere broer Noah is namelijk ernstig ziek, en dat heeft een grote impact op zijn leven. Op een nacht krijgt Simon last van nachtmerries, die steeds terugkomen. Hij droomt over een andere wereld waar hij wordt meegelokt door een fluisterende stem naar een donker kasteel. Net voor hij het betreedt, wordt hij telkens wakker. Wanneer Noah plots snel achteruit gaat, beseft Simon dat zijn nachtmerries zijn broertje misschien kunnen helpen. Daarop besluit hij de duistere droomwereld te betreden, waar hem een spannende confrontatie wacht.

Met Alles wat je maar wenst heeft Sandra J. Paul een spannend maar ook emotioneel jeugdboek weten neer te zetten. Ze is daarbij niet aan haar proefstuk toe. Voor de jeugd schreef ze eerder al de vijfdelige Kraaidorp-reeks en de boekjes rond mini Hamley. Daarnaast schreef ze ook een groot aantal thrillers, waaronder Paniek! en Verknipt. Af en toe waagt ze zich ook aan het young adult en feelgood genre. Kortom, Sandra is een echte allround auteur die weet hoe ze haar lezers moet boeien. Daarnaast is ze medeoprichter van de uitgeverij Hamley Books.

Het verhaal start met een proloog, waarbij je samen met Simon zijn nachtmerrie beleeft. Dit roept direct de nodige mysterie en spanning op. Deze spanning blijft de hele tijd aanwezig, en als lezer wil je dan ook niets liever dan te blijven verder lezen. Het mysterieuze blijft een tijdje hangen, tot er meer duidelijk wordt over wat er zich in Simons duistere dromen afspeelt. Maar dan nog weet de auteur je te verrassen dankzij enkele onverwachte wendingen. Vooral de twist op het einde is geniaal bedacht, en niet te voorspellen.

Alles wat je maar wenst roept van in het begin veel emoties op. Het is een verhaal dat je als lezer erg aangrijpt. Je voelt het verdriet en de machteloosheid van Noahs ouders en Simon, en de liefde die er binnen het gezin heerst. Ook draait het rond belangrijke keuzes maken. Wat zou jij wensen, mocht je die vraag krijgen? Wat kies je: denk je aan jezelf of net niet? Het is een onderwerp dat echt doet nadenken. Een jeugdboek boordevol diepgang. De fantasiewereld waar Simon over droomt contrasteert prachtig met de harde werkelijkheid. Het geeft een magisch tintje aan het boek, en zorgt tevens voor een bijzondere sfeer. Dat maakt dit spannende en magische verhaal zo origineel.

Hoewel Noah diegene is die ernstig ziek is, focust het verhaal zich vooral op zijn oudere broer Simon. De verhaallijn wordt ook vanuit zijn personage verteld. Simon is een nuchtere dertienjarige die zich belangeloos wegcijfert voor zijn broer. Dat maakt hem een zeer mooie persoon. De manier hoe hij met zijn broer omgaat en hem wil helpen is hartverwarmend om te zien. Wanneer hij die nachtmerries krijgt, zegt hij er dan ook niets van tegen zijn ouders om hen niet ongerust te maken. Stilaan groeit het besef dat hij met zijn dromen Noah kan helpen genezen. Daarvoor moet hij zijn ergste nachtmerrie onder ogen zien. Wat hij daarna doet is echte broederliefde. Een verhaallijn vol fantasie en magie die ondanks het feit dat het pure fictie is, toch geloofwaardig is uitgewerkt.

Sandra J. Paul heeft een duidelijke en beeldende schrijfstijl. Alles wat je leest zie je zo voor je ogen afspelen. Zeker wat de droomwereld betreft, met het duistere kasteel en de mysterieuze bewoner ervan. Het verhaal is doorspekt met allerlei emoties, wat maakt dat je echt meevoelt met Noah en Simon. Gelukkig is er ook ruimte voor humor, zodat het allemaal niet te zwaar aanvoelt. Het boek leest daarom ook heel vlot, en is helaas ook veel te snel uit. Alles wat je maar wenst is een meeslepend boek dat geen seconde verveelt. Met een perfecte mix van spanning en ontroering laat hij je als lezer niet meer los. Vijf sterren!

Genre: fictie 10-12 jaar
ISBN: 9789464208412
Aantal pagina’s: 106