‘Duivelsvlucht’ – Leigh Bardugo

ISBN: 9789022592793

Leigh Bardugo is vooral bekend om haar Young Adult boeken zoals de Grisha- trilogie en Kraaien-duologie die voor Netflix zijn verfilmd. Met Het negende huis maakte Bardugo haar debuut voor volwassenen en het wordt momenteel bewerkt tot tv serie. Het is raadzaam deze eerst te lezen voordat je in het vervolg Duivelsvlucht begint. De vertaling van beide boeken is gedaan door Maren Mostert.

Alex Stern zit inmiddels in haar tweede jaar op Yale, dat bestaat uit 8 genootschappen en een negende geheim genootschap Lethe, het negende huis waar Alex deel van uit maakt. Door haar gave dat zij Grijslingen (geesten) kan zien en horen is zij van onschatbare waarde voor hen. Alleen gebruikt zij haar gave ook voor haar eigen, niet altijd legale doeleinden. Haar verleden blijft Alex achtervolgen in de vorm van Eitan, drugsdealer, die haar voor zijn eigen gewin wil gebruiken en Alex chanteert. Alex is met Dawes op een queeste om de Vuurproef te vinden om Darlington uit de hel te halen, waar hij in Het negende huis terecht is gekomen. Hiervoor moeten zij en Dawes heel wat uit de kast halen, want hun werk voor Lethe gaat gewoon door en dan worden er ook nog eens vreemde moorden gepleegd, waar detective Turner de hulp van Alex in roept.

Het langdradige verhaal kent een trage start, net als het voorgaande deel, waarvan ik ter voorbereiding voor Duivelsvlucht een aantal recensies heb bekeken, omdat ik deze niet gelezen had. Door het heen en weer springen in de tijd krijgt de lezer een klein beetje inzicht in wat er in het voorgaande deel gebeurd is. Bardugo heeft een uitweidende schrijfstijl, met veel moeilijke woorden, wat de snelheid van lezen niet altijd bevorderd door de hoeveelheid informatie die de lezer toegespeeld krijgt. Als lezer krijg je dan de neiging om er over heen te gaan lezen en dwalen je gedachten af. Met een vleugje humor en af en toe een mooie metafoor heeft Bardugo mij toch een glimlach weten te ontlokken.

“De hitte achtervolgde haar als een wild dier dat met zijn vochtige adem in haar nek hijgde.”

Er worden in Duivelsvlucht veel personen genoemd die niet belangrijk zijn voor de verhaallijn en het hierdoor vertragen. Dit zorgt er voor dat je de aandacht goed bij dit ingewikkelde verhaal vol plotwendingen moet houden. Verder was het fijn geweest als er in het boek een verklarende woordenlijst was opgenomen met uitleg over wat bijvoorbeeld Centurion, Nexus of Dante doet/betekend.

Voor in het boek is een plattegrond opgenomen van het universiteitsterrein, alleen is het allemaal zo klein, dat je er niets op terug kan vinden en het geen toegevoegde waarde heeft. De gebruikte magie en rituelen komen een beetje lachwekkend over, met spreuken die lijken op bijbelcitaten. En om even een soort Harry Potter element er in te brengen zijn er snoepwormen en bloempotten met chocoladesmaak op Halloween, de avond waarop ze naar de hel af willen reizen.

Wel wordt er een uitgebreide uitleg gegeven over hoe de vuurproef te werk gaat die best wel filmisch overkomt. In onderbrekingen tussen de hoofdstukken door worden wapens uit de wapeninventaris van Lethe besproken door Oculus Dawes, als de Boksbeugel van Samson, Tafel van Amethist die Alex en Dawes gebruiken, maar dit voegt niets aan het verhaal toe en leidt eerder af, want in het verhaal komen ze al uitgebreid aan bod. Er zitten weliswaar leuke en spannende stukken in het boek, maar het had niet veel gescheeld of ik had het aan de kant gegooid, omdat het uitgesponnen verhaal soms rare overgangen in de tekst had waardoor ik stukken tweemaal moest lezen om te begrijpen waar het over ging. Maar als je mij nu echt vraagt waar het allemaal om draait in deze fantasy, dan kan ik alleen maar zeggen dat ik het een verwarrend verhaal vond dat geen indruk maakte en Alex continue van hot naar her rende. In een nawoord licht Bardugo nog wat dingen toe die van toepassing zijn op het boek.

In Duivelsvlucht draait het om vriendschap, macht, privileges, vreemde duistere wezens, magie en eindigt met een cliffhanger voor het volgende deel. Het krijgt van mij krap 3 sterren.

Genre: Fantasy
ISBN:9789022592793