‘De boeken van Terra Fabula 2 – Het zilveren labyrint` – Peter DeWilis

ISBN: 9789463082228

Peter DeWillis is een pseudoniem van Peter van Roermund. Hij is geboren in 1974 en tegenwoordig is hij theater-/filmmaker en maakt hij voorstellingen voor in het theater en op locatie. Daarnaast is hij docent bij diverse theater- en filmopleidingen. Ook is hij actief als talentontwikkelaar en traint hij jongeren die willen gaan studeren aan een kunstvakopleiding. Een aantal jaren geleden besloot hij te gaan oefenen in het schrijven van proza. De boeken van Terra Fabula zijn het resultaat.

Net als bij deel een De boeken van Terra Fabula: Het vergeten koninkrijk begint Peter DeWilis dit boek met een humoristisch voorwoord. De humor is wederom volop aanwezig en bij en tijd en wijle echt geniaal in het verhaal verwerkt. Met name de manier waarop hij toverspreuken gebruikt om het verhaal kracht bij te zetten is zo ontzettend leuk gedaan. Ik heb met een grote glimlach deze stukken gelezen.

De boeken van Terra Fabula 2: Het zilveren labyrint gaat verder waar deel 1 is gestopt. William is getroffen door een levensbedreigende spreuk en het gezelschap is op weg naar Eahldun – de elfenstad – in de hoop dat de elfen William kunnen genezen, zodat ze samen met hem de queeste – het vinden van hun ouders en het koninkrijk van Terra Fabula te redden van de totale ondergang – kunnen volbrengen.

Peter DeWilis ontvouwt een verhaal dat afwisselend rustig, maar intrigerend en spannend is. Hij weet hierin een mooie balans te vinden. De manier waarop hij de lezers – De boeken van Terra Fabula zijn geschreven voor kinderen van een jaar of 10 á 12 – waarschuwt dat het boek vanaf een bepaald punt spannend gaat worden, is zo leuk gedaan. Past in het geheel en is wederom met humor gebracht. Sowieso heeft hij een prettige schrijfstijl. Zo beeldend, echt materiaal om er een film of serie van te maken. Je ziet hier duidelijk zijn achtergrond als theater-/filmmaker naar voren komen. De plot is goed opgebouwd, met leuke en een aantal verrassende elementen, de humor is een goede tegenhanger van de heel spannende passages. Peter DeWilis weet de personages en monsters goed tot leven te brengen. Hij kan je echt de rillingen geven met een paar van zijn creaties, maar ook vertederende gevoelens laten oproepen. Het hele boek is een mooie mix van hard en zacht.

In dit tweede deel krijgen ook de personages meer vorm. Martha en William maken de meeste groei door en hij weet dit geloofwaardig neer te zetten. Waar in het eerste deel de tantes, en met name Agatha, mijn favoriete personages waren, is in Het zilveren labyrint Ortelius – de maker van de Carta Via – uitgegroeid tot mijn favoriet. De schrijver heeft Ortelius zo goed uitgewerkt, waardoor hij het meest tot leven kwam in mijn hoofd. Ook weet Peter DeWilis belangrijke onderdelen uit het eerste deel van de serie naadloos te verwerken in het tweede deel van de serie. Deze elementen zijn logisch in het verhaal verwerkt.

Het zilveren labyrint is zo’n boek dat ik op de leeftijd van zijn doelgroep graag in handen had willen hebben. Het heeft alles in zich wat een boek interessant maakt voor de leeftijdsgroep. Spanning, magie, humor, personages die aanspreken, en een vleugje filosofie – “Oorlog het is een raar klein woord voor zoiets groots”. Daarnaast heeft de schrijver een vlotte en beeldende schrijfstijl. “Het perkament absorbeerde de lichtgroene magicae, die als gesmolten kaarsvet van Ortelius’ vingers naar beneden druppelde” is een voorbeeld van een zin die direct gestalte kreeg in mijn hoofd.

Wederom zo’n boek dat je onder de dekens van jouw bed wil lezen ver na bedtijd. Het enige minpunt was dat het boek na 322 bladzijdes uit was. Zo benieuwd wat de overige Boeken van Terra Fabula gaan brengen.

Ik kan niets anders dan De boeken van Terra Fabula 2 – Het zilveren labyrint met 5 sterren bekronen.

Genre: Fantasy, kinder- en jeugdboeken
Uitgever: Zilverbron