‘De zoon van Machiavelli’ – Catharina Botermans

ISBN: 9789023961741

De zoon van Machiavelli is een historische roman die zich afspeelt in de 16e eeuw in Florence. De kaft is opvallend omdat je maar een deel van het gezicht ziet en een deel van de torso bekleed met een geel/oranje kledingstuk. Dit maakt mij nieuwsgierig. Waarschijnlijk zal het een klerk zijn, want je ziet net op de rand van de kaft wat papieren, of is het perkament, met daarop ouderwetse letters en een ganzenveer.
Catharina Botermans is politicoloog en groot liefhebber van de renaissance. Ik snap nu ook de keuze voor dit onderwerp. Het boek is gebaseerd op Niccolò Machiavelli, een Italiaanse diplomaat, die leefde in Florence eind 1400, begin 1500. Machiavellisme is een politieke theorie die stelt dat alles is toegestaan om macht te houden of te krijgen. In het door Machiavelli geschreven geschrift De vorst wordt deze theorie uitgelegd.
Als je op google Machiavelli intypt komt van alles naar boven, een spel waar alles om macht en intrige lijkt te draaien, de Machiavelliprijs voor de politicus of organisatie die een bijdrage levert aan de communicatie tussen politiek, overheid en burgers en heel veel verschillende boeken over de theorie.
Niccolò Machiavelli heeft dus wel wat teweeg gebracht. Ik ben daarom wel benieuwd naar deze roman.

Bernardo Machiavelli, de zoon van de beroemde en beruchte Niccolò Machiavelli, moet hem opvolgen in het stadsbestuur van Florence. Er is echter een complicerende factor. Zijn vader heeft enige tijd gevangen gezeten. Toen de familie De Medici de macht overnam werd hij beschuldigd van verraad. Uiteindelijk heeft hij amnestie gekregen. Hij is dus vrij man, maar zijn naam is niet gezuiverd. Een positie voor hem of voor zijn zoon Bernardo in het stadsbestuur lijkt dus niet meer aan de orde. Om in onderhoud te voorzien zorgt Bernardo voor de boerderij van zijn vader waar hij experimenteert met de teelt van druiven. Zijn harde werken wordt beloond want op deze manier kan hij bijdragen aan de kosten van levensonderhoud. Niccolò Machiavelli vindt het werken op de boerderij minderwaardig en wil zijn zoon in het stadsbestuur krijgen. Eleonora komt uit een invloedrijke familie in Florence. Er wordt daarom een huwelijk gearrangeerd tussen Bernardo en Eleonora onder de voorwaarde dat Bernardo weer aan het werk gaat in het stadsbestuur. De vader van Eleonora kan mogelijk zijn invloed aanwenden. Maar is dat wel wat Bernardo wil? Wordt hij daar wel gelukkig van? Heeft hij eigenlijk wel een keuze? Dat mag je zelf verder lezen.

Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde historische gebeurtenissen, maar is absoluut een roman. Er wordt geen toelichting gegeven over wie Machiavelli was en er is geen verklarende woordenlijst zoals je die vaak ziet in historische romans. Ik heb deze zeker gemist. Weet jij bijvoorbeeld wat een giornea is? Het is een kledingstuk begrijp ik uit de context maar ik moest het opzoeken om een beeld te hebben wat er werd bedoeld. Daarentegen heb ik de historische details niet gemist. Dat valt immers makkelijk op te zoeken op een moment dat jou past. Het leidt dan niet af van het verder meeslepende verhaal. Je wilt doorlezen omdat je weten wil hoe het verder gaat met Bernardo en zijn zus Primavera. Welke keuzes maken zij en waarom? Het eerste hoofdstuk begint al gelijk leuk, vissen die uit de lucht komen vallen. Op dat moment ben je gelijk in het verhaal en de setting. In het nawoord kan je lezen hoe die vissen daar terechtkwamen.

Ik heb genoten van de mooie beeldende schrijfstijl zoals:

‘Mijn ideeën buitelen over elkaar heen als putters op zoek naar zaad in de klaver.’

Tegelijk brengen zulk soort zinnen je helemaal terug in de tijd. Ik zie niet dagelijks putters zoeken naar zaad in de klaver.
De zoon van Machiavelli is ook een psychologische roman omdat je de worsteling ziet van Benardo in het maken van keuzes. Je vraagt je af hoe jij het aangepakt zou hebben. De psychologische ontwikkeling van zowel Bernado als van Primavera, zijn zus komt erg goed naar voren in dit boek.
Ik heb genoten van het boek en kan het zeker aanraden om te lezen. Ik geef dan ook 3,5 ster.

Wilma Boekencast

Genre: Historische roman