‘De Zonnewende’ – Cilla & Rolf Börjlind

ISBN: 9789400516335

Rolf Börjlind wordt in oktober van dit jaar 80 jaar jong. Vanaf 1995 brengt deze Zweedse scenarioschrijver, regisseur, acteur, dichter en schrijver samen met zijn vrouw Cilla misdaadromans uit. De Rönning en Stilton-serie heeft inmiddels zeven boeken opgeleverd. Waarschijnlijk prijkte het idee voor een feelgood-roman op de Bucketlist van Rolf.

De Zonnewende lijkt in weinig op eerdere boeken van hun hand. Daar waar in beginsel op het strand een lijk gevonden lijkt te worden in het kleine dorpje Skuggsidan, liggend aan de westkust van Zweden, is het juist de schijn die bedriegt. Het blijkt een zelfmoordpoging van een man te zijn die luistert naar de naam Georg van Niets. De kleine dorpsgemeenschap leidt een repetitief en fantasieloos leven en is dan ook in rep en roer rond de vondst en komst van Georg.

Het verhaal vertelt het wonderlijke verhaal van Georg van Niets middels veertig genummerde hoofdstukken met een prikkelende spoilertitel. Vaak begrijp je de titel pas wanneer je het hoofdstuk aan het lezen bent. De schrijfstijl is gemakkelijk en versterkt het hoofdzakelijke niets-aan-de-hand-gevoel van alle inwoners. Een paar handenvol personages spelen een rol in dit vrolijk opgezette maar ondertussen bovenal melodramatische verhaal.

De personages worden karakteristiek in beeld gebracht. Zo zorgen namen als Columbus, Picasso en Mendelsohn om ze beroepsmatig te typeren. Na pakweg vijftig pagina’s voel je je al als een vis in het water in dit voormalige vissersdorp. Zonder veel te verklappen is een van de allermooiste aspecten van dit verhaal de vaardigheid van Georg van Niets om bewoners hun diepste geheimen met hem te laten delen. Het komt geloofwaardig over dat geheimen die jarenlang alleen gedragen moesten worden er gemakkelijker uitkomen wanneer je het tegen een relatief onbekende kunt vertellen. Hier krijgt het boek een ietwat religieuze symboliek van. Iedereen gaat te biecht bij Georg, die zichzelf van magie bedient.

Thema’s als tolerantie, vriendschap, verborgen gebeurtenissen en publieke geheimen komen voorbij. Wanneer je liefhebber bent van sociale interacties en een beetje psychologie, is dit boek een aanrader. Daarnaast heb ik veel gegoogeld om te factchecken. Het verhaal speelt zich bij de start van de jaren zestig af en een compliment is op zijn plaats. Alle feiten kloppen. En dat zijn er veel, waar je gemakkelijk mis kunt gaan. De verwijzing naar het album Kind of Blue van Miles Davis is een cadeautje.

De keerzijde zit hem in vervolgens een saai middendeel waar wat mij betreft meer in geschrapt had moeten worden. En dan word ik kritisch, omdat ik mij verveel. Interessante verhaallijnen gaan uit als een nachtkaars en andere verhaallijnen krijgen in het geheel geen vervolg. Er wordt verwezen naar gebeurtenissen die naast het verhaal zijn gebeurd, die qua tijdspanne geen tijd hebben om te hebben plaatsgevonden. Hierdoor is het naast een geweldig idee en een groot aantal buitengewoon interessante personages, in mijn optiek in de grove schetsfase blijven hangen. De uitwerking had beter verdiend. Het einde is mooi en had voor mij concreter gemogen, maar dat laatste is persoonlijke voorkeur.

Nu blijf ik na afloop met een onbestemd gevoel achter. Terwijl het halverwege het boek ook de goede kant op had gekund. Zeker niet slecht maar laat de volgende maar weer een ouderwetse thriller zijn.

⭐️⭐️⭐️ Met De Zonnewende tonen thrillerauteurs Cilla & Rolf Björlind aan een uitstapje qua genre niet te schuwen. Het vraagt om het talent om sociale interactie en gevoelens op een licht satirische en humoristische wijze te brengen terwijl het in basis een diepdroevig verhaal is. Deze en vele andere talenten mag je dit auteurskoppel toedichten. Toch is het helaas niet alleen goud dat er blinkt.

‘Come down off your throne and leave your body alone
Somebody must change
You are the reason I’ve been waiting all these years