‘De Weldadiger’ – Chris Willemsen & Jan de Roos

ISBN: 9789464497199

Deze duo-thriller verscheen eerder als ebook onder de titel ‘De wereld deugt door’. Nu is het boek ook op papier verschenen bij uitgeverij Ellessy. Chris Willemsen en Jan de Roos (nee, niet die!) zijn ervaren schrijvers. Van journalistieke producties tot bekroonde reclamecampagnes en van sportbiografie tot Top-40 hit. Zij hebben hun sporen al verdiend. En nu deze thriller.

Het boek nodigt qua omvang en omslag niet uit om reikhalzend uit te kijken naar het moment waarop je erin mag beginnen. Er verschenen op hetzelfde moment een aantal boeken van auteurs waarnaar ik enorm verlangde dus moest ik mijzelf streng toespreken om De Weldadiger eerst te lezen. De stelregel is te lezen en te recenseren volgens het supermarkt-principe: First in, First out. Vooruit dan maar.

Het boek is groot, qua omvang en heeft een prettig lettertype, qua lettergrootte en bevat veel korte hoofdstukken die niet op een nieuwe bladzijde beginnen. Er is ruimte voor veel dialogen waardoor er voldoende lege ruimte op de grote pagina’s overblijft. Dat verhoogt de leesvreugde, los van de inhoud.

Het verhaal dwingt om weinig te verklappen. Je moet het gewoonweg lezen. Het draait om twee broers. Ronald Winter heeft zijn schaapjes op het droge. Hij is aantrekkelijk, filantroop en gelooft in het goede van de mens. Hans Winter is een gedreven onderzoeksjournalist met een hele andere levenswijze en zienswijze. Terwijl Ronald zich bezighoudt met zijn organisatie die zich met een groot hart richt op de goede doelen, is Hans kritisch op een aantal maatschappelijke en politieke ontwikkelingen die tweespalt zaaien in onze samenleving. Toch kunnen de twee het uitstekend met elkaar vinden. Totdat er gebeurtenissen plaatsvinden met grote impact die wellicht zelfs de twee broers voor een dilemma zullen plaatsen.

Wat een verhaal. Je wilt blijven lezen om twee redenen. En deze liefhebber van muziek zelfs om drie redenen: De eerste reden is het spannende verhaal dat volledig draait om vertrouwen en verraad. Je volgt de gebeurtenissen met klamme handjes en de lezer kan zich volledig als speurder gedragen in dit enerverende mondiale spectrum.

De tweede reden is de actualiteit van de vele onderwerpen. Van vluchtelingenstromen en nep-nieuws tot de rol van de EU, de klimaatproblematiek en de gender-discussie. Deze onderwerpen komen niet alleen aan bod, je krijgt ook gevraagd en ongevraagd een heleboel extra informatie aangeleverd over deze thema’s. Er zitten ook eye-openers tussen. Het geheel is wel met een politiek gekleurde saus overgoten waardoor je in staat bent jouw eigen mening te vormen of te nuanceren. Omdat het steevast personages zijn die hun mening geven, wordt het nergens propagandistisch en blijft ook na het lezen de mening van de auteurs onduidelijk. Dat is knap gedaan.

De derde reden is de muziek. Ieder hoofdstuk heeft de titel van een nummer uit de rijke muziekhistorie. De niet-muziekfanaat zal het niet opvallen terwijl de muziekliefhebber op een geraffineerde wijze de soundtrack bij het boek krijgt aangeleverd. Het had een extra bonus kunnen zijn om een QR-code van de playlist aan het eind van het boek te leveren. Dat is een gemiste kans. Om de lezer te plezieren heb ik onder de titel De Weldadiger een openbare Play list met deze nummers in Spotify aangemaakt.

De kwaliteit van De Weldadiger (goede woordvondst) zit hem ook in het schrijftalent van de auteurs. Kritisch, humoristisch, treffend, bijtend en liefdevol. De schrijfstijl past qua woordkeuze en zinsopbouw exact bij het gedrag van de personages. Een extra vermelding voor het slot van dit verhaal. Hoewel de gebeurtenissen via allerlei plottwists leiden tot een razendsnelle en verrassende ontknoping, wordt de tijd genomen om het verhaal zorgvuldig af te ronden. Dat is eer doen aan het geheel.

Al met al zijn Willemsen en De Roos namen in de schrijfwereld om te onthouden en te blijven volgen.

⭐️⭐️⭐️⭐️ De Weldadiger weet te verbazen, te verrassen en te verbijsteren. Al geruime tijd wacht ik op een thriller die vernieuwend is door iets te brengen dat nog niet eerder werd gedaan. Deze thriller over de wereldpolitiek en de wereld van de goede doelen, creëert een morele weegschaal waarin je de balans zoekt tussen goed en fout, links en rechts, daden en motieven, oprechtheid en leugens, vertrouwen en verraad. ‘Wat een wereld waarin wij leven’, is wat rest wanneer het boek met een zucht wordt dichtgeslagen. Het wegen gaat door.

‘Was it hard to step down from your throne
And to know tonight you’re all alone?
Oh what a shame, you really want that girl