‘De val van Númenor’ – J.R.R. Tolkien (bezorgd door Brian Sibley)

ISBN: 9789022598818

Wie kent In de ban van de ring van J.R.R. Tolkien nu niet. Als je het boek niet hebt gelezen, dan heb je vast de films gezien. Ik heb de boeken gelezen en de films gezien. Het was mijn kennismaking met het fantasy-genre en ik vond het geweldig. Ik had gehoord dat Tolkien veel had geschreven maar heb me er tot nu toe nooit in verdiept. Toen het boek De val van Númenor uitkwam leek mij dit een mooie kans om kennis te maken met de uitgebreide mythologische wereld die Tolkien heeft geschapen. Na het overlijden van Tolkien heeft zijn zoon Christopher, als eerbetoon aan zijn vader, besloten om alles wat zijn vader ooit opgeschreven had over deze mythische wereld openbaar te maken. Ook al is Christopher inmiddels zelf overleden, het werk van Tolkien wordt nog steeds gepubliceerd. Zo dus ook in dit schitterende boek.

Het is een hardcover voorzien van prachtige tekeningen en foto’s. Alleen daarvoor zou je het boek al willen kopen. In de inleiding lees je meer over dit boek.

‘De opzet van De val van Númenor is om in een boek een selectie uit J.R.R. Tolkiens postuum gepubliceerde geschriften over de Tweede Era van Midden-aarde bijeen te brengen.’

Brian Sibley had niet de bedoeling om alles wat al gepubliceerd is te vervangen maar om de geschriften bij elkaar te brengen in een boek over de Tweede Era. De schrijver heeft dezelfde principes gehanteerd die Christopher in zijn boeken ook hanteerde. In het boek De Silmarrillion zijn de verhalen over de eerste Era verzameld. Dit boek is dus een verzameling van verhalen en stukken tekst die meer vertellen over Númenor, een eiland waar een strijd tegen goed en kwaad plaatsvindt. Sauron zet de mensen op tegen Valar, de spirituele macht. Dit leidt tot oorlogen en machtsvertoon. De ring speelt een centrale rol en daarom wordt ook het smeden van de ring en de mythische krachten beschreven. Uiteraard lees je ook over het eiland Númenor en haar inwoners, de natuur en natuurlijk de elfen.

Ik vond het prachtig om te lezen, maar verwacht geen doorlopend vlot lezend verhaal. Het zit een beetje tussen non-fictie en fictie in. Ik vond het heel boeiend om te lezen en te bekijken, want de illustraties zijn prachtig. Het boek heeft naar mijn mening wat Bijbelse trekken. Ik vind het fascinerend dat er vroeger verhalen werden verteld en doorgegeven aan volgende generaties van ongeveer gelijke strekking als de verhalen in de Bijbel. Wat wel opvalt, is dat in sommige stukken heel vaak het woord ‘en’ gebruikt wordt. In een van de alinea’s bestaande uit 11 regels komt 7 maal het woord ‘en’ voor. Iedere zin in deze alinea begint er sowieso mee. Mogelijk heeft dat te maken met de vertaling, maar dat leest niet echt fijn.

Het boek wordt afgesloten met 40 pagina’s Appendices en 40 pagina’s met voetnoten. Wel heel bijzonder om het boek zo op te bouwen. Ik heb erg genoten van dit prachtige boek maar verwacht niet dat het een verhaal is zoals In de ban van de ring. Het is wel een fantastisch boek voor de fans van Tolkien die graag de moeite willen nemen om meer achtergrondinformatie te lezen. Daarom 4,5 sterren van mij.

Genre: Fantasy
ISBN: 9789022598818
Aantal pagina’s: 340 pagina’s