‘De terugkeer van Mia’ – Samuel Bjørk

ISBN: 9789024597123

Samuel Bjørk is het pseudoniem van de Noorse schrijver, zanger, songwriter en toneelschrijver Frode Sander Øien. Hij is in 1969 in Trondheim, Noorwegen geboren. Op zijn eenentwintigste schreef hij zijn eerste toneelstuk, in 2001 zijn eerste roman Fantastiske Pepsi Love en in 2013 werd het eerste deel van de Holger Munch & Mia Krüger-serie, Ik reis alleen, uitgebracht. De terugkeer van Mia is het vijfde deel in de serie en de gebeurtenissen spelen zich af na het derde deel De jongen in de sneeuw. Het vierde deel in de serie Sneeuwwit betrof een prequel. Daarnaast heeft hij meerdere rockalbums op zijn naam staan. Een veelzijdig persoon met een enorme drive om creatief te zijn (zie het interview dat Carien Touwen van Hebban met hem heeft gehad naar aanleiding van dit boek – link voor de geïnteresseerden staat onderaan deze recensie.)

In De terugkeer van Mia bevindt Mia Krüger zich op het Noorse eiland Hitra. Dit was ooit haar huishaven. Nu ze haar ontslag heeft genomen bij de politie is ze terug naar huis gekeerd om haar huis op orde te brengen. Tijd voor een nieuw leven. Haar reputatie van een uitmuntende politievrouw achtervolgt haar echter ook op Hitra. Drie jaar geleden is hier een jongen, genaamd Jonathan Holmen, spoorloos verdwenen. Een van zijn toenmalige vrienden, Sofia, benadert Mia met het verzoek om Jonathan te vinden. Mia heeft hier weinig zin in, maar als er een vermoorde tiener wordt aangetroffen en op de plaats delict met het bloed van het slachtoffer de naam van de vermiste jongen is geschreven, besluit Mia toch op onderzoek uit te gaan. Haar voormalige baas bij de afdeling Moordzaken krijgt de zaak in handen. Samen met de lokale politiechef Luca Eriksen en een aantal rechercheurs uit Orkanger en Trondheim gaan ze op jacht naar de dader.

Net als de vorige delen is De terugkeer van Mia een fascinerend verhaal. Samuel Bjørk is in staat om een traag verlopend onderzoek geen moment saai te laten zijn. Door de vele verhaallijnen blijf het intrigerend – hoe wil hij deze geloofwaardig bij elkaar brengen? Hij slaagt hier grotendeels heel goed in, en ook is hij in staat om kloppende plotwendingen te creëren. Toch wringt er iets bij de ontknoping. Een aansprekend plot, maar deze verhaallijn had wel meer uitgediept mogen worden. Het komt enigszins rap uit de lucht vallen en dat is over het algemeen geen goede zaak. Daar tegenover staat wel dat Samuel Bjørk heel filmisch schrijft, en dit is ook in de televisiewereld niet onopgemerkt gebleven – er zijn namelijk zowel Zweedse als Amerikaanse series in de maak. Deze beeldende schrijfstijl, veel korte zinnen – en dan toch in staat te zijn om levensechte personages, omgevingen en interacties op te roepen – houdt de vaart in het verhaal. Daarnaast is het gebruik van perspectiefwisselingen een plus. Dit geeft het boek meer diepte, schept het beeld van een microwereld, die tevens een afspiegeling is van de macrowereld.

De terugkeer van Mia is een detective waarbij je de bladzijden om blijft slaan. Alleen jammer van de uiteindelijk snelle afwikkeling van de plot. De terugkeer van Mia is met recht een terugkeer. Terug naar haar thuisgrond en terug als de vastberaden, koppige, daadkrachtige en intelligente politievrouw die we in de vorige delen hebben leren kennen. De terugkeer van Mia krijgt van mij 4 sterren.

Lisette

Genre: Misdaad/Thriller
Uitgever: Luitingh-Sijthoff