‘De reis van Grote Panda & Kleine Draak’ – James Norbury

ISBN: 9789464041958

James Norbury, schrijver en kunstenaar schreef/illustreerde Grote Panda & Kleine Draak, en werd geïnspireerd door boeddhistische filosofie en spiritualiteit. Dit boek was meer een compilatie van op zichzelf staande tekeningen en dialogen waarin hij ideeën deelt die hem in een moeilijke tijd geholpen hebben, oorspronkelijk alleen bedoeld om te delen op internet.

In De reis van Grote Panda & Kleine Draak is het anders, hier wordt een verhaal verteld waarin de hoofdpersonen Grote Panda en Kleine Draak diverse ervaringen opdoen en zo inzichten verwerven. Kleine Draak worstelt met zichzelf en zijn omgeving en dan is geluk maar betrekkelijk als je het gevoel hebt iets te missen in het leven. Dat is de reden dat Grote Panda besluit om samen op reis te gaan, alleen gaat dit niet zonder slag of stoot van Kleine Draak. Waar Grote Panda oplossingsgericht is en opmerkingsgave heeft, ziet Kleine Draak alleen maar problemen die voor hem alleen maar groter worden als hij zijn vertrouwde omgeving achterlaat en de reis hen verder van huis voert. Het delen van zijn gedachten met zijn vriend geeft rust en brengt beiden nader tot elkaar en zorgt dat ze elkaar helpen in goede en slechte tijden.

Op het boek, dat een azuurblauwe hardcover, met een donkerblauwe rug heeft, staat de titel in goudkleurige letters. Bijna elke bladzijde bevat een in het oog springende illustratie; zwart-wit of kleurrijk, die je uitnodigt om goed te bekijken. Met de kleuren wordt ook de gemoedstoestand van de beide personages uitgedrukt. Er worden verschillende soorten tekenstijlen gebruikt, iets wat in de loop van het lezen opvalt.

Grote Panda komt over als een wijs persoon, waarin Kleine Draak duidelijk nog het een ander kan leren en dit ook doet. Tijdens de reis zie je hem groeien en dit komt leuk genoeg in de tekeningen tot uitdrukking. In het verhaal zit voor elk wat wils en een ieder kan ervan genieten en/of er wat van leren. Zelfs voor kinderen is het leuk om naar te kijken of uit voor te lezen. Dit soort verhalen zijn op elk tijdstip van de dag te lezen, al is het maar een paar bladzijden en het is puur genieten. De schrijfstijl van Norbury ontlokt soms een glimlach door het vleugje humor dat er in is verwerkt. In zijn nawoord licht hij het verhaal toe en geeft aan dat verandering, zelfs als je niet weet waar die toe leidt beter is dan stilstand. Onvrede met het leven dat je leidt begint met erkenning en het verlangen er iets aan te doen; heel herkenbaar.

De reis van Grote Panda & Kleine Draak is een boek vol wijze lessen, waaruit je diverse inzichten kunt halen die toepasbaar zijn in het leven. Dit herkenbare verhaal krijgt 4 sterren.

Genre: meditatie
Uitgever: Fontaine