‘De pianostemmer’ – Daniel Mason

ISBN: 9789048869534

De pianostemmer verscheen voor het eerst in 2002 en is het debuut van Daniel Mason. De auteur schreef het boek toen hij nog medicijnen studeerde en het werd een wereldwijde bestseller. In maar liefst 28 talen is het vertaald en van het verhaal werd bovendien, door Music Theatre Wales, een operastuk uitgebracht. Na dit debuut schreef Daniel Mason nog verscheidene romans, waarvan enkele in de prijzen vielen. Uitgeverij Holland Diep brengt De pianostemmer opnieuw uit in een mooie paperback editie waarbij de tempels van Bagan op de cover onmiddellijk de aandacht trekken. Wie Myanmar ooit bezocht en dit boek ziet liggen in de supermarkt zal er zeker door aangetrokken worden.

In oktober 1886 krijgt Edgar Drake een bijzonder verzoek van het Britse ministerie van Oorlog. Hij is een pianostemmer met als specialiteit de Erard piano. Er wordt hem gevraagd om een Erard te gaan stemmen in de jungle van Birma. Hij beslist om op de vraag in te gaan en zijn rustige, stabiele leventje in Londen voor enkele maanden achter zich te laten. Na een lange reis, via Egypte en India, komt hij eindelijk aan in Birma. Aangekomen reist hij verder door de jungle Mae Lwin waar Anthony Caroll, Brits legerarts gestationeerd is. Dr Caroll gebruikt muziek in allerlei vormen om vrede te kunnen sluiten met de naburige kleinere vorstendommen en hiervoor heeft hij de piano nodig.

De pianostemmer is een prachtige roman die ons terugvoert naar de Britse koloniale periode. Tijdens zijn reis van Londen naar Birma houdt Edgar halt in enkele voormalige koloniën van het Britse rijk zoals Egypte, India en natuurlijk ook zijn eindbestemming Birma (het huidige Myanmar). Het boek is dan ook geschreven in een stijl die terug doet denken aan deze periode door koloniaal getinte termen te gebruiken zoals men sahib en sahib. Dit doet mij denken aan The far pavilions van M.M.Kaye, waarvan het verhaal zich een dertigtal jaar eerder afspeelt in het Brits koloniale India.

De auteur heeft veel aandacht voor details en voor wie ooit in Myanmar was zal het aanvoelen alsof je teruggevoerd wordt naar dit prachtige land. De mensen, de natuur, de talrijke pagodes, de vele indrukken … worden op een kleurrijke manier met veel finesse door Daniel Mason omschreven. Het lijkt wel alsof de auteur een teletijdmachine nam om naar 19de eeuwse Birma af te reizen voor zijn research. Doch voor iemand die het land nog niet bezocht zouden deze talrijke omschrijvingen van de omgeving wel eens langdradig kunnen zijn. Maar ik heb ervan genoten, pagina na pagina.

Het verhaal zelf kabbelt verder op een lyrische manier en is soms iets te rustig. Maar de auteur brengt puur literatuur en een echte boekenwurm zal ervan genieten. De personages, vooral Edgar, worden op een bijzondere manier neergezet. Je merkt dat hij tijdens zijn lange reis groeit en steeds sterker wordt. Waar hij in het begin maar een braaf sulletje is, is hij op het einde van het verhaal een heer met een ijzersterke wil en passie.

De pianostemmer is een mooi verhaal dat de kolonisatie van Birma onder de loep neemt. Soms gaat het verhaal wat langzaam vooruit, maar dan moet je als lezer genieten van het bijzondere land waar de auteur je mee naartoe neemt. 4 sterren!

Uitgever: Hollands Diep
ISBN: 9789048869534
Aantal pagina’s: 398