‘De nacht in de Telegraph Club’ – Malinda Lo

ISBN: 9789046831212

De nacht in de Telegraph Club is een bijzonder en controversieel boek. Enerzijds is het in sommige regio’s van conservatief Amerika verbannen, anderzijds heeft het in de Verenigde Staten reeds meerdere prijzen gewonnen zoals de National Book Award. Bij ons wordt het gelabeld onder literatuur of roman, maar eigenlijk is het een young adult verhaal. Malinda Lo schrijft zowel fictie als non-fictie en heeft voor haar eerder werk reeds meerdere prijzen mogen ontvangen.

In de jaren vijftig van de vorige eeuw heerst er in Amerika angst voor het opkomende communisme. Hierdoor dreigen heel wat Chinese immigranten gedeporteerd te worden naar China. Zo ook de familie van Lily Hu. Men ontnam reeds de identiteitspapieren van haar vader en gans haar familie wordt in de gaten gehouden. De onwennige zeventienjarige Lily zit in haar laatste jaar High School en wordt verliefd op haar vriendin Kathleen. Het is een ontluikende verliefdheid die voor beiden onwennig aanvoelt. Wanneer Kathleen Lily meeneemt naar de Telegraph Club, waar de queer gemeenschap samenkomt, gaat er een volledig nieuwe wereld open voor haar.

De nacht in de Telegraph Club is een krachtige en verscheiden roman die heel wat onderwerpen aansnijdt. Het gaat niet alleen over de queer gemeenschap, maar het is ook het coming of age verhaal van Lily en vertelt bovendien de migratiegeschiedenis van haar ouders. Hiernaast snijdt het ook heel wat thema’s aan zoals vriendschap, opgroeien met een immigratie achtergrond, het anders zijn dan de andere, liefde, Chinese tradities, … .

Het verhaal speelt zich af in 1954 in San Francisco, maar via flashbacks komen we ook meer te weten over de immigratie van Lily’s ouders naar Amerika. Door gebruik te maken van verschillende tijdlijnen tussen de hoofdstukken zorgt de auteur ervoor dat de lezer zich makkelijk kan oriënteren in het verhaal. Malinda Lo weet de stemming van San Francisco tijdens de jaren 50 goed weer te geven. Door haar beeldende schrijfstijl lijkt het alsof je zelf doorheen de stad ronddwaalt en geniet van de kleuren, sfeer, muziek, … .

Hiernaast wordt ook het leven binnen de Chinese gemeenschap en Chinatown realistisch neergezet. De lezer wordt letterlijk terug gekatapulteerd naar de jaren ’50 en de kleurrijke straten van Chinatown, waar toeristen nieuwsgierig rondneuzen en de Chinezen zich vasthouden aan hun traditionele waarden van het verre Aziatische thuisland. Zo ook Lily’s ouders die nog steeds de aloude Chinese gewoonten aanhouden zoals voorbeeld het vieren van het Chinese Nieuwjaarsfeest. Hun kijk op de queer gemeenschap wordt hierdoor ook gevoed.

Niet alleen wordt de omgeving op een beeldende manier weergegeven, maar de auteur zal ook gebruik maken van het toenmalige taakgebruik. Het vereenvoudigde Mandarijn was dan nog niet in gebruik en de karakters in het boek zijn dan ook hoe ze in de jaren ’50 geschreven werden. In een nawoord geeft de auteur hier ook extra uitleg over, wat ik bijzonder interessant vond. In San Francisco had de Chinese gemeenschap ook een eigen taal gecreëerd, het Chinglish en ook hier wordt door de auteur rekening mee gehouden, maar jammer genoeg is dit wel verloren gegaan in de Nederlandse vertaling.

Het verhaal van Lily en Kathleen wordt met veel liefde en zorg neergezet. Elk woord werd bedachtzaam neergepend waardoor er twee uiterst bekoorlijke hoofdpersonages uit Malinda Lo’s pen ontsponnen werden. Vanaf de eerste pagina word je in het verhaal gezogen en wil je weten hoe het met Lily verder zal gaan. Het is een coming of age verhaal over een ontluikende liefde en vriendschap die op geen enkel ogenblik te zeemzoeterig wordt. De nacht in de Telegraaf Club gaat hiernaast ook over de queeste naar jezelf tijdens de pubertijd.

Ik heb dit boek in één ruk uitgelezen. De auteur heeft een verfijnde schrijfstijl waardoor je gefascineerd raakt door alle gebeurtenissen en zijn omgeving. Niet alleen inhoudelijk is het een sterk werk, maar het wordt ook nog een keer op een knappe manier verteld. Het zou wel eens in mijn top 5 van beste boeken van 2023 komen te staan, misschien ook wel mijn nummer 1. Hoewel dit een verhaal is die past binnen de huidige woke sfeer, kan het gelezen worden als een gewone liefdesroman. 5 sterren.

Uitgever: Nieuw Amsterdam
ISBN: 9789046831212
Aantal pagina’s :429