‘De Moordcruise’ – Lydia Albadoro

ISBN: 9789083247984

Lydia Albadoro is een Nederlandse auteur van kinderboeken, young adult en sinds 2015 van thrillers die echt met je brein een loopje nemen. Ze wordt ook wel de mistress van de mindfuck genoemd. Ze staat bekend om haar beeldende schrijfstijl en goede plottwisten.

De moordcruise is een thriller waar we kennismaken met Delilah Engelman, die onder het pseudoniem Delia Queens erotische boeken schrijft. Dit doet ze zo goed dat ze genomineerd wordt voor de Glorious Art Award in de categorie beste eroticanovelle van het jaar. De uitreiking van deze award zal plaatsvinden op het cruiseschip Summer Breeze. Haar uitgever geeft haar de volledige cruise als verjaardagscadeau. Een welverdiende vakantie en een award uitreiking. Delilah kan het amper geloven, zo hemels als het klinkt. Te goed om waar te zijn gaat ook nu op. Nog voor ze aan de reis begint, krijgt ze een heel vreemd verjaardagscadeau met een verontrustende brief erbij. Eenmaal op het schip aangekomen, blijkt een van haar ex-vriendjes op de Summer Breeze te werken als entertainer. De vreemde brieven blijven komen en dan verdwijnt haar ex ook nog eens spoorloos van het schip. Wat een zorgeloze vakantie had moeten worden, verandert in een horrortrip.

Net als in haar voorgaande boeken weet Lydia Albadoro je aandacht direct vast te pakken. Het boek begint met een proloog, waarin ze met humor en zelfspot zoals “kassaporno-pulpsupermarktthrillerschrijver, mistress of mindfuck” de lezer kennis laat maken met Delilah Engelman. De schrijfstijl is, net als in haar vorige boeken, beeldend en ook nu schuwt ze de bijtende op het cynische af humor niet “Alles was nep, allemaal gouden confetti op een hoop stront”. De proloog schetst een dusdanig intrigerend beeld dat je niet kan wachten om te erachter te komen hoe het zover is gekomen.

“Ergens spant het universum samen. Dit slagveld gaat niet ongemerkt voorbij. De prijs die ik betaal is te hoog. Ze ontdekken het en dan verdwijn ik voor jaren achter de tralies. Lisa zal me haten. En als ik zelf verdwijn, dan verdwijn ik voorgoed. Dan zie ik haar nooit meer. Maar dan zal ze me niet haten, alleen om me rouwen. Dat klinkt toch veel beter?”

Lydia weet de spanning goed op te bouwen. Ze geeft je als lezer direct een gevoel van constante onderhuidse spanning. Het kriebelt. Je wil weten wat er gebeurd is. Een aantal van de hoofdstukken wordt afgesloten met een cursieve tekst. De onheilspellende brieven. Door het gebruik van het cursief zorgt ze ervoor dat deze brieven een eigen karakter krijgen. Wat het creep-gehalte verhoogt. De vaart zit er vanaf het begin van het verhaal goed in. Een vlotte schrijfstijl met veel korte zinnen, waardoor de plot nergens aan snelheid en intrige inboet. Dit maakt De Moordcruise tot een echte pageturner.

Een boek van deze auteur zou geen boek van haar zijn als er geen goed doordachte plotwendingen in zouden zitten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze in dit boek gebruikt maakt van het fenomeen easter egg. Wat natuurlijk weer een hele set vragen oproept. Mysterieus. Wel minder verrassend is het thema van seksueel misbruik, grensoverschrijdend gedrag. Dit thema komt met regelmaat terug in haar boeken. Toch weet ze het keer op keer spannend te houden. De personages zijn goed neergezet. Ze komen tot leven, soms iets te cliché, maar dat maakt ook wel weer dat ze duidelijk op het netvlies gebrand staan. De Moordcruise is een thriller waar de onderhuidse spanning zich vanaf de eerste bladzijde door het lichaam baant. Van een lichte kriebel tot een alles overheersend, gekmakende sensatie.

De Moordcruise krijgt van mij 4 sterren!

Lisette

Genre: literaire thriller