‘De laatste die sterft’- Helen Fields

ISBN: 9789026362705

Na haar rechtenstudie is Helen Fields tien jaar als advocaat in Londen werkzaam geweest. Ze heeft ook nog een tijd in Los Angeles gewoond waar ze met haar man een filmproductiemaatschappij had. Fields is bekend van de thrillerserie met Ava Turner en Luc Callanach die inmiddels in zestien talen is vertaald. De laatste die sterft is een standalone en dus geen onderdeel van deze serie.

De Amerikaanse familie Clark is net verhuisd naar Isle of Mull, een afgelegen eiland bij Schotland, als de zeventienjarige dochter Adriana vermist raakt. De politie doet niet erg zijn best en de lokale bevolking heeft niets met deze ongewenste gasten op hun eiland. Daarom huren haar ouders de Canadese privédetective Sadie Levesque in die bedreven is in het vinden van vermiste tieners. Ze vindt het ontzielde lichaam van Adriana in een grot met een kroon van zeewier. Hierdoor weet ze dat er meer achter zit en gaat ze op zoek naar de geheimen van het eiland. Dat is echter niet zonder gevaar.

De spanning zit er vanaf het begin goed in door het verschijnen van een lijk in de eerste zin. Na deze vliegende start verloopt het verhaal een beetje traag en wordt het bijna langdradig. Misschien komt dit doordat het verhaal wordt verteld in de eerste persoon vanuit het hoofdpersonage, Sadie. Alle handelingen die zij verricht worden beschreven terwijl het onderzoek niet echt vordert. De uitgebreide beschrijvingen lijken het verhaal te vertragen. Naarmate het verhaal verder ontwikkelt, neemt de vaart en spanning gelukkig weer toe en wordt het steeds moeilijker om het boek weg te leggen.

De hoofdpersoon, Sadie, kan mijn waardering niet wegdragen. Eigenlijk vind ik haar irritant door de rare dingen die ze doet. Zoals in haar eentje een verdacht persoon bezoeken in het holst van de nacht op een afgelegen plek. Daarentegen is het wel een hele stoere en sterke vrouw, net als de overige vrouwen in het verhaal. En dan komen we op de andere verhaallijn in het boek; het gevecht van de gesloten, traditionele mannelijke bevolking tegen de vrouwen die zich niet meer schikken in de ondergeschikte rol. Dit is een zeer interessante toevoeging aan het verhaal. Hierbij heeft Fields gebruik gemaakt van de verhalen die verankerd zijn in de folklore van het eiland zoals ze toelicht in het nawoord.

De cover van het boek laat twee grote roestige haken zien met iets dat eruit ziet als kunstaas en lijkt totaal niet op de Engelse cover. Die cover bestaat uit rotsen tegen een donkere lucht, een woeste zee en een weerspiegeling van een vrouw en past perfect bij het verhaal.

Het hele boek door ben je bezig met de zoektocht naar de moordenaar en word je verschillende keren op het verkeerde been gezet. De moorden zijn gruwelijk en Fields weet dat weer op een goede, voor haar typerende, manier te beschrijven. Van de enorm bijzondere wending aan het einde van het verhaal weet ik nog steeds niet wat ik moet denken. De puzzeltocht naar de moordenaar en de aanwezigheid en de acties van de sterke vrouwen in het verhaal vind ik erg goed, maar zoals eerder aangegeven ben ik niet gecharmeerd van de hoofdpersoon. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Uitgeverij: AmboAnthos
ISBN:9789026362705
Aantal pagina’s: 400