‘De kleuren van schaduw’ – V.E Schwab

ISBN: 9789022599471

V.E (Victoria Elizabeth) Schwab (zij/hen) is geboren op 7 juli 1987 in Californië, groeide op in Tennessee, studeerde aan de Washington University, waar ze ooit startte met de studie sterrenkunde, maar deze niet afmaakte. Een pad langs meerdere onafgemaakte studies leidde uiteindelijk tot haar BFA (Bachelor of Fine Arts). Tijdens haar studie voltooide ze haar eerste, en ongepubliceerde boek. Ze verkocht haar debuutboek, `The near witch` (niet vertaald) nog voor haar afstuderen aan Disney in 2011. Sindsdien zijn er meerdere goed ontvangen boeken van haar verschenen, waaronder `Het onzichtbare leven van Addie LaRue`, haar boeken in de `Villains`-serie (niet vertaald) en de `Schemering`- serie waarvan `De kleuren van schaduw` tweede deel is.

Vier maanden na de gebeurtenissen in `De kleuren van magie` bevindt Lila Bard zich aan boord van de Nachtspits. Onder leiding van de kapitein, Alucard Emery, varen zij onder de vlag van het koninklijk huis van Maresh over de Arnesische zee. Beroven zij schepen, met Lila als hun meesterdief, onder het mom van protectie van het koninkrijk. Ondertussen zijn Kell en prins Rhy in Rood Londen. Kell voelt zich gekooid, is rusteloos, lijdt aan nachtmerries en wordt gekweld door herinneringen aan Lila. Prins Rhy daarentegen is druk bezig met het organiseren van de Essen Tasch. Deze elementspelen worden gehouden met de twee bevriende en aangrenzende rijken; Faro en Vesk. De beste magiërs strijden om de winst in deze vriendschappelijke spelen. Tegelijkertijd is er in Wit Londen van alles gaande. Het witte Londen lijkt aan kracht te winnen, Zwart Londen lijkt te ontwaken, maar het ding met magie is dat er een kwetsbare balans van is in de wereld. Als één stad begint te floreren, dan zal een andere stad ten onder moeten gaan.

V.E Schwab zet met `De kleuren van schaduw` wederom een verhaal neer dat spannend, humoristisch en enorm levendig is. Ze gaat schijnbaar moeiteloos verder met waar ze gebleven is, maar dat is uiterlijke schijn. In het dankwoord (Pagina 551) zegt ze hierover;

Hier zijn we weer, aan het einde van alweer een boek. Ik ben telkens weer verbaasd als ik zo ver ben gekomen. Misschien heb je er dagen, of weken, of zelfs maanden over gedaan om `De kleuren van magie` te lezen, maar ik heb er jaren over gedaan om dit boek te schrijven, redigeren en publiceren. Zo lang dat dit een surreëel moment is`

Dit jarenlange werk heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen, want vanaf de eerste pagina zit je direct weer in de door haar geschapen wereld. Alhoewel de eerste twee hoofdstukken irritatie opriepen. Het veelvuldig gebruik van het woord toen zorgt ervoor dat de eerste twee hoofdstukken kinderlijker overkomen dan de rest van het boek. Het kan zijn dat deze ergerlijkheid in de vertaling zit en er te weinig synoniemen zijn gebruikt. Gelukkig gaat het verhaal vanaf hoofdstuk drie lopen in de inmiddels bekende vlotte en zeer beeldende schrijfstijl van haar. Waar in `De kleuren van magie` meer spannende actie passages zaten, zit de kracht in `De kleuren van schaduw` in de intrigerende opbouw naar het derde deel in de serie `De kleuren van licht’. Ook zonder de hoeveelheid aan directe spannende actie zit er genoeg actie in dit deel dankzij de Elementspelen, en is er veel meer persoonlijke spanning, waardoor ook dit deel fascinerend is. Daarnaast is de afwisseling tussen de gebeurtenissen in Rood -, Grijs -, Zwart- en Wit-Londen precies genoeg om getriggerd te blijven. Je voelt dat er iets groots staat te gebeuren en ja, je kan wel raden wat eraan zit te komen, maar V.E Schwab weet je dan alsnog te verrassen.

Een ander heel sterk punt is de verdieping van de personages. Het uitwerken van de gevolgen uit het eerste deel op de protagonisten. Als Lila jouw hart nog niet had gestolen in het vorige deel dan doet ze dit vast in `De kleuren van schaduw` als je van heerlijk onconventionele karakters houdt. De manier waarop V.E Schwab haar neerzet is uitmuntend. De manier waarop ze William Blake (Engels schrijver, dichter, tekenaar, schilder en graveur, 1757 – 1827) zijn `The Tyger` uit zijn beroemde gedichtencollectie `Songs of innocence en experience` gebruikt als mantra en tevens karakteristiek van Lila is zo goed gevonden.

`In het middernacht’lijk uur
In welke diepte, welke hoogte
Brandt de gloed in uw ogen?
Tyger, Tyger, laaiend vuur`

Ze is, net als de overige personages, zo realistisch, maar ze heeft een heerlijk rauw randje. Daarnaast geeft de schrijver de innerlijke strijd van Kell, Prins Rhy en Lila zo treffend aan, dat je bij tijd en wijle zelf de angsten door jouw lichaam voelt gaan. Ook de zoektocht naar wie ze nu zijn na de schokkende gebeurtenissen uit het eerste deel weet ze bijzonder goed over te brengen. De “wie ben ik” wordt zo krachtig uitgewerkt, dat eenieder die op zoek is naar zijn identiteit herkenning zal kunnen vinden. Waarmee `De kleuren van schaduw` meer is dan een geniale magische wereld. Het is ook een spiegel van de realiteit.

Afgezien van de ergernis van het veelvuldig gebruik van het woordje toen in de Eerst hoofdstukken is er niets wat er negatief uitspringt. De wereld die V.E Schwab heeft gecreëerd is daadwerkelijk magisch. De tijd vliegt voorbij, je blijft de bladzijdes omslaan en voor je het weet zit je met jouw handen in het haar, want voor het eerst in haar tot dan toe geschreven negen boeken, eindigt ze met een cliffhanger. Ik kan dan ook niet wachten tot het 10 oktober van dit jaar is, want dan komt `De kleuren van licht` uit in de limited-edition. Deze uitgaves zijn wonderschoon. De bedrukking op de zijkanten van de pagina’s waardoor er een plattegrond van één van haar Londens ontstaat is zo geweldig. Tevens is de binnenkant van de stofomslag erg mooi. De anime-achtige plaatjes van Rhy en Alucard zijn prachtig. De plattegrond van Rood-Londen op de binnenkant van de hardcover is echt gaaf. Het geeft de boeken een echt “must have”-, naast het “must-read”-gevoel.
`De kleuren van schaduw` krijgt van mij 4.5 ster.

Genre: Fantasy
ISBN: 9789022599471