‘De beste wensen’ – Tamara Haagmans

ISBN: 9789021045023

Tamara Haagmans (1980) is een Nederlandse feelgood auteur, vertaalster en ze runt een bedrijfje dat boek gerelateerde klussen aanneemt. Zoals ze zelf aangeeft op haar website is ze lang van stof. Alles wat in weinig woorden gezegd kan worden, doet ze in zoveel mogelijk woorden. Dat maakt haar nieuwste feelgood De beste wensen des te ironischer. Naast het feit dat dit boek een kerstverhaal is met een hoofdpersoon die een hekel aan kerstmis heeft, is het ook nog eens een novelle. Een ware kunst om een kortverhaal te schrijven als je normaliter breedsprakig bent.

Joy, en ja ook hier komt de ironie al om de hoek kijken, zou kerst het liefst elk jaar overslaan. De hele periode mag wat haar betreft van de kalender geschrapt worden. Al dat zoetsappige gedoe over vrede op aarde en lief zijn voor elkaar vindt ze maar hypocriet. Als je dan werkzaam bent in een speelgoedwinkel, waar ook nog eens de godganse dag kerstnummers door de radio schallen en dat al een maand lang, wordt Joy daar nog minder vrolijk van en al helemaal op kerstavond. Al die mensen die op het allerlaatste moment nog cadeaus kopen, inpakpapier dat op is en de ultieme chagrijnige klant maken dat Joy’s stemming tot het nulpunt daalt.

Als dan de jaarlijkse kerstbonus vervangen is door een kerststol en ze ’s-avonds ook nog eens naar het Secret Santa feestje van haar zus en vriend moet, is de stemming inmiddels het vriespunt voorbij gegaan. Kan deze dag nog erger worden? Ja, dat kan. De meest chagrijnige klant blijkt de broer van haar toekomstige zwager te zijn en laat het nu net hem zijn voor wie ze cadeautjes moest kopen. Als klap op de vuurpijl is hij, Nick, helemaal weg van kerst. Geen goede match zou je zo denken, maar je weet maar nooit.

Tamara Haagmans heeft een heel leuke schrijfstijl. Levendig en op het sarcastische af. De manier waarop ze Joy tot leven wekt is zo vol humor. Heerlijk om te lezen. Ondanks het feit dat het een novelle is, weet de auteur een leuke feelgood te schrijven. Het uitgangspunt van een kort kerstverhaal met een persoon die niet van kerst houdt, is niet iets nieuws – A Christmas Carol van Charles Dickens is wel een heel bekend voorbeeld hiervan –, maar de schrijfster weet er een verfrissend verhaal van te maken. Niet zoetsappig, en het altijd aanwezige misverstand, want een feelgood kan niet zonder, is leuk gevonden. Eens wat anders dan de meeste misverstanden in een feelgood. Dit zorgt er naast haar beeldende en humoristische manier van schrijven voor dat De beste wensen ruim boven het gemiddelde uitkomt in de feelgood categorie. Het is gewoon een goed verhaal dat je hardop laat lachen en toch laat zwijmelen, omdat de personages zo aansprekend zijn neergezet. De beste wensen krijgt van mij 4 sterren!

Lisette

Genre: Feelgood kerst
Uitgever: Luitingh-Sijthoff