Blogtour ‘Zeven zotgevallen: Voorleesverhaaltjes voor in de zomer’ – Bieke Vanlaeken

ISBN: 9789083254012

Wie heeft er zin in de zomer? Zeven Zotgevallen alvast wel! Het is dan ook een zomer waarin alles kan. Reis mee met de gekste tent, ga op safari en ontdek wel ijsje het snelst is. Heb je het warm gekregen? Dan zorgt de warmweerbrandweer wel voor verkoeling!

Voorleesverhaaltjes voor in de zomer is het derde boekje van Bieke Vanlaeken in de Zeven zotgevallen-reeks. Na Voorleesverhaaltjes voor in de winter en Voorleesverhaaltjes voor in de lente is het nu de beurt aan de zomer. Een vrolijk en kleurrijk boekje dat bij de eerste blik al een zomerse sfeer uitstraalt is het resultaat. De prachtige tekeningen van Kim Braekevelt maken het plaatje compleet.

Net als bij de vorige boekjes zijn er ook nu weer zeven verhaaltjes met bijpassende tekeningen waar je als lezer van kunt genieten. Allemaal staan ze in het teken van de zomer. Zo ga je in De Kampeerste keer voor het eerst kamperen, en dit in een wel heel gekke tent. En in Aan kwal voelt Kwalfons zich eenzaam op het strand, en gaat hij op zoek naar een plek waar hij zich bijzonder voelt. Lachen geblazen is het met Op safari, waar giraffe Jiva en aapje Akua de dag van hun leven hebben. Er is dus voldoende variatie, met vooral veel humor en fantasie.

Mijn favoriete verhaaltje is er eentje die de kinderen op een leuke manier ook iets bijleert. Ik heb het dan over De warmweerbrandweer. De onderhuidse brandweermannen en –vrouwen die ervoor zorgen dat je lichaam op een warme dag kan afkoelen. Op een beeldende en speelse manier wordt aan kinderen duidelijk gemaakt waarom zweten belangrijk is.

Bieke Vanlaeken heeft een beeldende en eenvoudige schrijfstijl die helemaal is aangepast aan de doelgroep van dit boekje. De meeste verhaaltjes zijn gemakkelijk te begrijpen en zelf te lezen door kinderen vanaf negen jaar. Ze kunnen ook worden voorgelezen. Af en toe is er eens een moeilijker woord, maar niets dat niet kan worden uitgelegd. Alle verhaaltjes zijn ook in rijmvorm geschreven, wat het voor de kinderen zeker aantrekkelijker maakt. Dat dit geen evidentie is, blijkt uit de soms wat raar geformuleerde zinnen. Dit opdat ze toch zouden rijmen. In elk geval is het een pluspunt, zeker als de verhaaltjes op de juiste wijze met de juiste intonatie worden (voor) gelezen.

Niet alleen de zeven verhaaltjes, maar ook de bijhorende tekeningen van Kim Braekevelt nemen de kinderen mee naar een zomerse wereld waar ze hun fantasie de vrije loop kunnen laten. De illustraties versterken de situaties van de verhaaltjes, en schetsen een fantasierijk beeld voor de kinderen. Op die manier is Voorleesverhaaltjes voor in de zomer een boekje vol pret en leesplezier. En helemaal passend bij dit zomerse weer. 3,5 sterren voor dit plezante boekje!

Genre: fictie 7-9 jaar
Uitgever: Phoenix Books
ISBN: 9789083254012