Blogtour ‘Duistere dromen’ – Natascha van Limpt

ISBN: 9798223912378

Sinds Harry Potter had ik me niet meer aan fantasy gewaagd. Maar door de fantasynovelle van Natascha van Limpt is daar terug verandering in gekomen.
Natascha heeft antropologie gestudeerd, maar na haar studie heeft ze zich volledig op de schrijverswereld gestort. Ze volgde een opleiding tot redacteur aan de schrijversacademie. Natascha schrijft fantasyverhalen, is redactiemedewerker bij verschillende uitgeverijen en helpt andere schrijvers om hun droom te verwezenlijken. Ze doet niets liever dan ronddwalen in fictieve werelden.

In Duistere dromen creëert ze zelf een fictieve wereld. Harper lijdt al een jaar lang aan verschrikkelijke, levensechte nachtmerries. Ze is de wanhoop nabij en verlangt naar een droomloze, verkwikkende slaap. Wanneer ze naar de supermarkt gaat, ontdekt ze bij toeval een vage advertentie van iemand die beweert dat hij slaaptherapeut is. Samen met haar beste vriend, Boris, besluit ze ten einde raad om hem een kans te geven en gaat ze bij hem op bezoek. Ze krijgt het advies om terug te gaan naar haar verleden. Om de plek te bezoeken waar haar ouders 10 jaar geleden op reis gingen en op mysterieuze wijze het leven lieten. Maar wat ze daar ontdekken, tart elke verbeelding.

De cover van het boek is mysterieus, net zoals het verhaal zelf. Er wordt in Duistere dromen gebruik gemaakt van het personaal-vertelperspectief. In het ene hoofdstuk kijk je door de ogen van Harper, dan weer door de ogen van Boris en zo wisselen alle personages elkaar af en leer je hen, ondanks het beperkte aantal pagina’s, toch goed kennen.
Het verhaal zelf is verdeeld in korte hoofdstukken die nog eens onderverdeeld zijn in korte passages. Dat maakte het voor mij wel overzichtelijk en gemakkelijk om te lezen.

Natascha heeft haar novelle spannend opgebouwd. Ze beschrijft lichamelijke sensaties, gevoelens, de nachtmerries en de omgeving op zo een beeldende manier dat het niet moeilijk is om het je voor te stellen. Je beleeft mee de nachtmerrie, je ziet de nieuwe wereld voor je, je voelt mee met de personages uit Duistere dromen.
Ondanks het beperkte aantal pagina’s die een novelle telt, heeft Natascha daardoor toch wat diepgang kunnen bieden aan het verhaal. Anderzijds werd er niet onnodig veel tijd gestoken in uitgebreide beschrijvingen en details, waardoor het boek leest als een sneltrein waar je opstapt en pas af kunt als de eindbestemming bereikt is. Je leest het boek in 1 ruk uit.
Misschien omdat het verhaal zo kort is, kwam het einde voor mij precies wel wat abrupt. Ik miste een overgang tussen de spanning van het verhaal en het einde. Het leek alsof het maximum aantal pagina’s ineens bereikt was en er nog snel een einde aan toegevoegd moest worden. Dat maakte dat ik wat teleurgesteld was over hoe het verhaal eindigde. Dit had voor mij nog wat meer uitgewerkt mogen worden.

Ik heb genoten van deze fantasynovelle en Natascha heeft me zeker en vast warm gemaakt om dit genre verder te ontdekken. Het boek leest vlot en het was een leuke manier om in een andere wereld te duiken en de drukte van deze wereld even te vergeten. Daarom krijgt Duistere dromen van mij 3 welgemeende sterren.

Ellen

Genre: fantasynovelle
Uitgever: De Boekenvos