‘Zeven dagen in Matilo’ – Rick Vermunt

ISBN: 9789464640076

Rick Vermunt heeft reeds enkele fantasy verhalen op zijn naam staan, telkens bevatten deze enkele historisch elementen. De novelle Zeven dagen in Matilo leek mij de ideale kennismaking met het werk van deze auteur. Het is namelijk een historische thriller, wat ik een bijzondere combinatie vind die mij onmiddellijk aansprak.

De magistraat Aurelius wordt door zijn superieuren in Rome uitgestuurd naar het Fort in het verre Matilo. Aangekomen in Matilo treft hij er een en al chaos aan. Het fort gaat gebukt onder de wreedheden van zijn leiders, die corrupt zijn. Meer en meer soldaten deserteren en dan worden er ook nog eens een aantal moorden gepleegd. Maar dan wordt Aurelius zelf bedreigd. Hierdoor wordt hij verplicht samen te werken met zijn vijanden, de Barbaren.

Zeven dagen in Matilo is een novelle geschreven met veel zorg. De auteur heeft duidelijk grondig research gedaan. Volgens mij zullen heel wat Nederlandse lezers, met een liefde voor geschiedenis, genieten van dit verhaal. Rick Vermunt houdt de naamgevingen aan die van toepassing waren onder het Romeinse bewind, zo staat Matilo voor Leiden. Hiernaast geeft hij ook uitgebreid aandacht aan de setting: de omgeving, hoe zag Nederland er toen uit, welke volken leefden er toen, wat was hun relatie onderling, … alles wordt op een feitelijke manier gebracht.

Het perspectief lag mij iets minder, het hoofdpersonage Aurelius vertelde alles vanuit de ik-persoon. Niettegenstaande hij de verteller was had zijn personage weinig diepgang. Wie was hij? Waar kwam hij vandaan, … ? Ook bij de nevenpersonages miste ik deze diepgang. Alle karakters werden dan ook grotendeels oppervlakkig voorgesteld. Misschien had het verhaal iets uitgebreider mogen zijn, zo had de auteur meer ruimte kunnen creëren om zijn personages beter uit te werken.
De plot zelf is spannend, maar er wordt net iets teveel verklapt in de korte inhoud op de achterflap van het boek. Hierdoor kan je al raden in welke richting het verhaal gaat en is het geheel minder pakkend. De auteur zelf heeft een fijne zakelijke schrijfstijl.

Zeven dagen in Matilo is een onderhoudende novelle, dat toch naar meer smaakt. Het had van mij toch enkele tientallen pagina’s langer mogen zijn. 3 sterren.

Uitgever: Godijn publishing
ISBN: 9789464640076