‘Verboden toegang’ – Belinda Aebi

ISBN: 9789023431220

Urbain Decorte is vaak te vinden in het tuinhuis van zijn volkstuintje in Temse. Daar was hij ook op het moment dat de brand uitbrak. Urbain wordt dood aangetroffen, en onderzoek wijst uit dat er kwaad opzet in het spel is. Hoofdrechercheur Stef Michiels en zijn team gaan op zoek naar de dader. Twee jaar geleden werden enkele percelen al eens getroffen door vandalisme, zonder dat de daders ook werden gevonden. Zou er een link zijn met de brand? En wie was Urbain Decorte? Hoe meer de speurders graven in het verleden, hoe minder onschuldig het beeld van het slachtoffer wordt. En dat choqueert zelfs zijn echtgenote Annie. Heeft ze Urbain wel écht gekend?

Met Verboden toegang heeft Belinda Aebi een ijzersterke thriller neergezet die de lezer tot de laatste bladzijde aan het verhaal weet te kluisteren. Het is de dertiende thriller op haar naam, en na De verborgen vrouw het tweede boek met hoofdrechercheur Stef Michiels in de hoofdrol.

Verboden toegang opent met een spannende en mysterieuze proloog, waarbij je onmiddellijk de heftige gebeurtenis rond de dood van Urbain Decorte meekrijgt. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid van de lezer. Om de spanning nog op te voeren, maak je tegelijk kennis met een onbekende ik-figuur, die een duister tintje toevoegt aan het geheel. Deze raadselachtige persoon duikt meermaals op in het verhaal, en neemt de lezer aan de hand van flashbacks mee naar het verleden. Pas op het einde, wanneer alle verschillende verhaallijnen samenkomen, wordt duidelijk wie dit personage is.

De plot zit uitmuntend in elkaar en wordt gestaag en geloofwaardig opgebouwd. Een van de verhaallijnen focust zich op de zoektocht naar de brandstichter. Hierbij komen er verschillende potentiële verdachten aan het licht. Al snel ben je zelf aan het mee speuren, maar let op, Belinda Aebi weet je meermaals op het verkeerde been te zetten. Daar kom je via de nodige plotwendingen achter. De combinatie van korte hoofdstukken en afwisseling in perspectief zorgt voor een mooi aantal cliffhangers, die de spanning torenhoog houdt. En de flashbacks naar het verleden maken het helemaal af.

Er komen veel personages aan bod in Verboden toegang, en deze worden allen voldoende uitgewerkt. Door meerdere personages te volgen krijg je als lezer ook een duidelijker beeld van bepaalde gebeurtenissen. De drie personages die het meeste aan bod komen zijn hoofdrechercheur Stef Michiels, inspecteur Raf De Roover en wetsdokter Emmy Verdonck. Wie De verborgen vrouw las, zal dit drietal al kennen. Hun karakters worden verder uitgediept in dit tweede boek. Net als hun interactie met elkaar. Vooral de onderlinge relatie tussen Stef en Emmy is interessant. Veel aandacht gaat ook naar het personage van Urbain Decorte, hoewel die geen lang leven is gegund. De zesenvijftigjarige man blijkt heel wat ernstige zaken voor zijn vrouw te hebben verborgen. Zoals in opspraak brengende foto’s van mannen – inclusief hijzelf – met bivakmutsen. De manier hoe Annie reageert op de onthullingen over haar man, is oprecht en geloofwaardig.

Belinda Aebi heeft een directe en heldere schrijfstijl, wat maakt dat het verhaal duidelijk en to-the-point is neergezet. Er zijn geen overbodige beschrijvingen of langgerekte passages, maar er mist toch geen informatie. Alles is perfect in balans. Het leestempo ligt door al deze factoren erg hoog, en het enige minpunt is dat Verboden toegang uiteindelijk veel te snel uit is. Het zet je nadien ook aan het denken: hoe goed ken je iemand eigenlijk echt? Knap werk van Aebi! Deze originele thriller krijgt dan ook 4,5 sterren!

ISBN: 9789023431220
Aantal pagina’s: 309
Uitgave: april 2023