‘Stormfront’ – Elmar Otten

ISBN: 9789083218731

Elmar Otten heeft fysische geografie/milieukunde gestudeerd en is werkzaam als belangenbehartiger milieu en veiligheid. De twintig jaar daarvoor schreef hij voor vakbladen en was hoofdredacteur. Pas in 2022 debuteerde hij met de fantasyroman Wildvuur. Stormfront is het vervolg op Wildvuur en is het tweede deel van de trilogie Het fluisterende woud. Het is dus heel goed mogelijk dat er in deze recensie spoilers van het eerste deel staan.

Om je geheugen op te frissen over het verhaal in het eerste deel, begint het boek met een voorwoord van Bellandar, een van de personages uit het verhaal. Dit is erg leuk gedaan en geeft een goede samenvatting van de reis tot nu toe. Vesper is nog steeds onderweg naar de veiligheid van de Koningsberg. Op de vlucht voor de Tarealar en weg van het verdriet over de dood van zijn moeder. Hij weet niet waar zijn broer Or is en hoopt hem snel te vinden. Maar Vesper is niet de enige die onderweg is naar de hoofdstad van Miravië; een veilige ommuurde stad met stenen burcht. Tijdens zijn verblijf leert de kind-god Adal steeds meer zijn krachten, de Adem, kennen. Vesper groeit als kind en wordt volwassener.

Dat Otten geïnteresseerd is in natuur komt goed in zijn boeken naar voren. Maar waar Wildvuur je op gemak door de omgeving liet dwalen en je meeneemt naar de wijdse natuur, is Stormfront minder beschrijvend. Tevens is het sneller dan het eerste deel. En dat rustige tempo van het eerste deel beviel me iets beter dan de vaart van het tweede deel. Die vaart is wel te verklaren, want doordat de personages veel avonturen beleven gaat het gewoon allemaal sneller. De sfeer van de tijd waarin ze leven, is erg goed beschreven. Het gaf mij het gevoel alsof je je in de Middeleeuwen bevindt. Je bent gewoon bijna lijfelijk in het tentenkamp en de ommuurde stad aanwezig.

De schrijfstijl van Otten is verhalend, maar door de vele namen die voorbijkomen is het wel verwarrend, want wie was ook alweer wie. Een namenlijst zou fijn zijn geweest evenals een landkaart. Wanneer in een boek een reis gemaakt wordt, kijk ik graag mee op de kaart om de route te volgen.

Zoals de achterflap tekst aangeeft, gaat Stormfront over hoop, verlies en oorlog. Na het lezen van het eerste deel was ik teleurgesteld dat het boek, voor mijn gevoel, niet goed afgesloten was, maar was wel heel erg benieuwd hoe het verder ging. Het was fijn om met Vesper de reis verder te maken en te zien hoe hij zijn kracht gaat ontdekken. De sfeer van het boek was erg goed, maar het verhaal vond ik minder meeslepend en door de vele namen toch wat verwarrend. Ik waardeer het boek met 3 sterren.

Genre: fantasy
Uitgever: Tussentijd
ISBN: 9789083218731