‘Reünie in Toscane’ – Annemartien Berkelaar

ISBN: 9789020549157

In het tweede deel van de Toscane-serie gaat het verhaal van de hechte vriendinnengroep verder. De zeven vrouwen, die elkaar twee jaar geleden hebben ontmoet tijdens een beeldhouwcursus in Toscane, staan ieder op een ander punt in het leven. Waar de één een positieve gebeurtenis meemaakt, gaat de ander door een diep dal. De bijzondere vrouwen hebben ieder hun eigen problemen en een eigen levensdoel, maar vormen meer dan ooit een hechte vriendengroep met elkaar. Juist nu…

Allereerst is het erg prettig dat de schrijfster op een genuanceerde manier de personages weer even voorstelt. Reünie in Toscane is overduidelijk een vervolg op Betoverend Toscane en het is daarom aan te raden om bij het eerste boek te beginnen met lezen. Er zijn best veel mensen die je moet leren kennen als je het eerste deel niet gelezen hebt. Niet alleen de zeven vrouwen, maar ook hun eventuele partners, exen of kinderen. Aangezien het een jaar geleden is dat ik het vorige deel heb gelezen, moest ik er weer even inkomen wie bij wie hoort en wat ze al hebben meegemaakt. De schrijfster stelt niet alleen de personages voor, maar geeft ook op een tactische manier een korte samenvatting van het vorige boek dat ze in het verhaal verwerkt.

Het boek leest prettig en vlot. Dat komt met name door de amusante verhaallijn, maar ook zeker door de korte zinnen. De schrijfster heeft de hoofdstukken verdeelt in korte subhoofdstukken die gelinkt zijn aan een bepaald personages. Dit geeft een overzichtelijk beeld omdat je nu precies weet over wie het gaat. De lezer zal zich vast en zeker kunnen spiegelen aan een van deze personen. Het is een gevarieerde groep vriendinnen, ook zeker in leeftijd. De auteur heeft de persoonlijke eigenschappen prettig uitgediept en ervoor gezorgd dat de emoties die zij ervaren voelbaar zijn. Dat zorgt voor compassie bij de lezer.

Annemartien Berkelaar durft het aan om veel serieuze onderwerpen te verwerken in het verhaal. Postnatale depressie, problemen in relaties en met adoptie, werkloosheid, ziekte enz. Ze krijgt het voor elkaar om dat alles, waar mogelijk, luchtig over te brengen en daardoor toch een prima feelgoodverhaal neer te zetten. Er zullen genoeg momenten zijn waarin de lezer zichzelf in een situatie herkent waardoor komt het verhaal dichtbij komt.

De feestelijke bruiloft van Chloë en Roberto laat de lezer van de Italiaanse sfeer proeven, maar het grootste deel van het boek speelt zich af in Nederland. Je kijkt als lezer dus wel uit naar het deel van het verhaal waarin de reünie plaats gaat vinden. Dat zorgt ervoor dat de nieuwsgierigheid van begin tot einde aanwezig is, waardoor het boek uit is voor je het weet. Ik hoop stiekem op een derde deel. Het boek krijgt van mij 4 sterren.

Uitgever: Z&K
ISBN: 9789020549157
Aantal pagina’s: 256