‘Openbaring’-Jeroen Windmeijer en Tjarko Evenboer

ISBN: 9789401619103

Het boek ziet er prachtig uit met op de kaft een oude stad, waarschijnlijk Jeruzalem, en een gouden kruis. De titel Openbaring zegt al precies waar dit boek over gaat, de eindtijdprofetieën uit het Bijbelboek Openbaringen. Jeroen Windmeijer schrijft vaker historische thrillers, alleen of samen met andere schrijvers. Tjarko Evenboer heeft Christelijke romans geschreven maar hij geeft aan dat hij niet meer achter deze romans kan staan sinds hij afstand heeft genomen van het geloof. Ik kan genieten van de historische context en de informatie die gegeven wordt in combinatie met een heerlijk spannend verhaal. Ik ben heel benieuwd naar dit boek. Mocht dit boek bevallen, kan ik uitzien naar een volgend deel in deze trilogie.

Openbaring vertelt het verhaal van Thomas Weissenberg die in een grot in Turkije een inscriptie ontdekt. Omdat hij een goede datering wil geven aan deze inscriptie neemt hij contact op met zijn vriend Simon Ryevaar. Simon heeft als religieus antropoloog veel verstand van de bijbel en de datering van dit soort teksten. Als ze de tekst en de voorwerpen gevonden in deze grot dateren en de betekenis van de inscriptie doorgronden, zet dit de eindtijdprofetieën op zijn kop. Wijzen de profetieën naar iets dat nog moet komen of moeten we het anders lezen? Kort na de ontdekking wordt Thomas vermoord. Simon gaat verder met het onderzoek in nagedachtenis aan Thomas. Dit blijkt gevaarlijker dan gedacht. Daarnaast loopt de verhaallijn van onderzoeksjournaliste Nova le Temps die de sekte The Bride onderzoekt. De leider van de sekte, Jozua de Redder, is daar niet echt blij mee. De lezer leert haar bron van informatie kennen. De vraag is wel hoe betrouwbaar deze bron is. Nova loopt ook gevaar en krijgt geheimzinnige boodschappen om haar te waarschuwen en om te stoppen met haar onderzoek. De beide verhaallijnen komen op een bepaald moment samen en dan is het onmogelijk om het boek nog weg te leggen.

Het is absoluut een boeiend en spannend verhaal. De verhaallijnen zijn goed te onderscheiden en de schrijfstijl is erg beeldend zoals in deze zin: De avond viel in rode en paarse tinten. Je ziet dan toch gelijk een prachtige zonsondergang voor je?

Toch heb ik mij behoorlijk gestoord aan de boodschap van het boek. Ik kan me voorstellen dat de eindtijdprofetieën voor meerdere uitleg vatbaar zijn en vind het alleen maar interessant om daarover te lezen. Door de verschillende visies naast elkaar te zien, kan dit jouw visie verrijken. In dit boek wordt echter hun visie over de eindtijd profetie als enige waarheid neergezet. Daarbovenop stellen zij in hun boek dat het hele nieuwe testament niet de waarheid is. Ze beschrijven uitvoerig waar ze dat op baseren. De stelligheid waarmee ze geen ruimte laten voor de lezer om het op een andere manier te interpreteren heeft mij echt heel erg gestoord. Een groot deel van het boek is gevuld met informatie die hun visie onderbouwd. Het enige tegengeluid dat deze visie kan ontkrachten komt van de sekteleider die als gestoorde gek wordt neergezet. Er is totaal geen nuance. Je krijgt het idee dat je gek bent om te geloven in een andere uitleg, er is namelijk in hun ogen geen andere uitleg mogelijk. Ik krijg het idee persoonlijk als gek te worden neergezet en dat is erg kwetsend. Mijn geloof wordt door de schrijvers niet serieus genomen. Voor mij is het leesplezier hierdoor behoorlijk bedorven. Halverwege het boek komt het voor mij pas echt op gang en wordt het zo spannend dat het lastig is om het boek nog weg te leggen. Ik blijf echter met een bittere nasmaak zitten.

Ik moet nog even bijkomen en weet nog niet of ik de rest van de trilogie wel wil lezen. Ik zou het liefst 2 sterren willen geven maar daarmee doe ik geen recht aan de goede schrijfstijl en de prima opbouw van het boek, daarom toch 3 sterren.

Uitgever: Xander uitgevers
ISBN: 9789401619103
Uitvoering: Paperback