‘Op pad met Sigrid’ – Travis Nelson

ISBN: 9789402713473

Travis neemt zijn kat Sigrid mee tijdens zijn dagelijkse ontdekkingstochten doorheen Londen en dit per fiets. Hun avonturen zijn razend populair op social media en hebben miljoenen volgers. Over hun gezamenlijke belevenissen is er nu een boek verschenen: Op pad met Sigrid. Als grote fan van Bob the streetcat was ik enorm benieuwd naar hun verhaal.

Travis en Bianca hebben twee katten, de Bengaalse Ylva en de dove Noorse boskat Sigrid. Wanneer Travis een nieuwe job aangeboden krijgt in Londen aarzelt het koppel geen seconde om de grote stap te nemen: ze verhuizen met hun twee katten van Amerika naar Europa. De eerste maanden verloopt alles op rolletjes maar dan komt de covid pandemie eraan en legt gans de wereld lam met lockdown periodes. Ook het bedrijf waar Travis voor werkt krijgt het moeilijk en hij verliest uiteindelijk ook zijn baan. Om de vele lockdowns en de lange dagen door te komen begint Travis dagelijks een fietsritje te maken samen met Sigrid. Al gauw worden zij beiden een sensatie op social media zoals Instagram en tiktok.

Op de cover van Op pad met Sigrid prijkt Sigrid met haar lange witte haren uiterst trots. Zij zou duidelijk de protagonist van het verhaal worden. Ook de korte inhoud laat dit blijken. Hierdoor was ik dan wat teleurgesteld toen de eerste honderd pagina’s van het slechts tweehonderdvijftig pagina’s tellende boek over Travis ging en dan nog eens hoofdzakelijk autobiografisch leek. Slechts enkele passages gingen over zijn Noorse boskat Sigrid en zijn andere kat Ylva. Hij vertelt over hoe hij opgroeide en hoe hij zonder diploma aan de slag ging in Silicon Valley. Dit is allemaal best wel interessant, maar niet echt wat het boek mij had beloofd te brengen. Het was dan ook moeilijk om mijn aandacht erbij te houden, want ik wilde weten hoe het Sigrid verging. Pas na de eerste helft begon het boeiend te worden, vanaf dan werd ik meegenomen in hun dagelijkse tochten doorheen Londen.

Een ander element wat mij inhoudelijk wat verraste, en menig kattenmama en-papa zal dit waarschijnlijk kunnen beamen, waar blijft Ylva in dit verhaal? Katteneigenaars met twee of meerdere katten, die actief zijn op social media en die bovendien veel volgers hebben, zetten steeds hun beide pluizenbollen in de schijnwerpers, bijvoorbeeld Veronique Puts, Shorty en Kodi, … . Als je twee beestjes hebt verdienen ze beiden evenveel aandacht en liefde. Het is niet omdat één van beide speciale noden heeft dat de andere daardoor vergeten mag worden.

Vanaf de tweede helft begon het verhaal mij meer te boeien. De auteur heeft een leuke, hippe maar ook beeldende schrijfstijl. Hierdoor is het boek toegankelijk voor heel wat lezers, zowel jong als oud. Dierenliefhebbers zullen het zeker beamen dat dieren ons kunnen helpen om moeilijke periodes te overwinnen en dit wordt in Op pad met Sigrid mooi in beeld gebracht. Tijdens het lezen werd ik wel nieuwsgierig naar de vele filmpjes op Instagram en het bleek een leuke aanvulling op het boek om tijdens het lezen af en toe de bijbehorende filmpjes te bekijken. Het was hartverwarmend te lezen hoe mensen in tijden van lockdown reageerden op Travis en Sigrid. Men was dan eenzaam en had nood aan wat interactie. Doch had ik geen Bob the streetcat gevoel, waarbij Bob volledig in de schijnwerpers stond.

Dit is een leuke feelgood, maar het had voor mij nog meer over Ylva en Sigrid mogen gaan, in plaats van Travis. Hoewel het verhaal mij iets minder boeide, heeft deze auteur wel een fijne innemende schrijfstijl. Daarom dan toch nog een 3 sterren.

Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402713473
Aantal pagina’s :254