‘In memoriam’ – Pascal Engman en Johannes Selåker

ISBN: 9789400515949

Johannes Selåkers solodebuut is alleen verschenen in het Zweeds. Pascal Engman debuteerde met het boek Patriotten waarna een trilogie volgde met Inspecteur Vanessa Frank in de hoofdrol. Ik las het eerste deel Vuurland en was niet heel enthousiast. Beide heren waren ooit journalisten bij de Zweedse krant Expressen en droomden van het ooit eens schrijven van een gezamenlijk boek. Die droom komt hiermee uit.

Ik ben wel erg benieuwd naar dit nieuwe duo en hoe hun schrijfstijl is. Maakt de samenwerking het beste in elkaar los? Zie je de journalist die verslag doet terug in het boek of merk je daar niets van?

Het boek kent grofweg twee verhaallijnen. Een verhaallijn vertelt het verhaal van Thomas Wolf, rechercheur bij de afdeling geweldsmisdrijven van de politie in Stockholm. Hij was voorheen officier bij de Verenigde Naties en op vredesmissie in Bosnië geweest. Een echte rechercheur uit een boek: geen brandschoon verleden, trauma’s, problemen in het huwelijk en wanhopig aan het proberen zijn baan te behouden en zijn leven weer op de rails te krijgen De andere verhaallijn is die van Vera, een corrupte journaliste. Zij viel voor een foute man en is achtergebleven met schulden. Ook zij probeert haar leven weer op orde te krijgen.

Het verhaal speelt zich af in de zomer van 1994. Het is de zomer van het WK-voetbal waaraan Zweden deelneemt en het is extreem lang warm. Na een gruwelijke aanslag door Mattias Flink in Falun wordt er ook een vrouw gevonden die niet neergeschoten is maar gewurgd. Ze ligt voor een asielzoekerscentrum en heeft geen slip aan. Vera ontdekt dat er meer slachtoffers zijn die met een soortgelijke modus operandi om het leven zijn gebracht. Verschillende verdachten duiken op, Micael Bratt, een filmster die verslaafd is aan alcohol en vrouwen, Jörgen Waltz en zelfs Thomas Wolf zelf wordt verdacht van betrokkenheid. Jij mag zelf gaan ontdekken hoe dit in elkaar zit.

Je kan zien dat Pascal Engman en Johannes Selåker journalisten zijn, ze nemen een bekend nieuwsfeit als basis, namelijk de gedenkwaardige zomer van 1994. In de verhaallijnen (met name die van Thomas) komt de hitte van die zomer en het WK-voetbal steeds weer terug.

Naar mijn mening is dit een typisch Scandinavische thriller vanwege de uitgebreide sfeertekening. Het boek komt langzaam op gang. De hoofdstukken zijn kort en het leest makkelijk weg, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zit te wachten op die uitgebreide beschrijvingen. Als je de tijd neemt en rustig doorleest wordt het verhaal steeds spannender en is het lastiger te stoppen met lezen.

Ik vraag me wel af hoe de samenwerking tot stand is gekomen. Heeft ieder misschien een verhaallijn geschreven en is dat later samengevoegd? Ik meende subtiele stijlverschillen in de verhaallijnen op te merken.

De personages van Vera en Thomas zijn goed opgebouwd. Ik vond met name de worsteling van Thomas om balans te vinden tussen werk en privé goed neer gezet. Op een of andere manier bleef Vera voor mij wat meer op een afstand. Ik ben wel benieuwd hoe het verder met deze hoofdpersonages gaat in deel 2 die net vorige week in het Zweeds verschenen is. Ik hoop dat deze snel vertaald wordt. Omdat het boek heerlijk spannend is, maar niet echt verrassend, geef ik 3,5 ster.

Serie: Schaduwland 1
Uitgever: A.W. Bruna uitgevers
ISBN: 9789400515949