‘Onmogelijke wezens’ – Katherine Rundell

ISBN: 9789021044934

Onmogelijke wezens is het eerste deel van de gelijknamige driedelige serie van Katherine Rundell. Een verhaal dat de verbeelding van de lezer tart en deze meeneemt in zowel de gewone, als een mythische, magische wereld waarin de natuur het zwaar heeft.

De twaalfjarige Christopher gaat bij zijn opa Frank logeren in de Schotse hooglanden. Als hij het verbod om de heuvel achter het huis te beklimmen trotseert, redt Christopher een vreemd mythisch wezen, een babygriffioen. Hij neemt het mee naar zijn opa. Overal waar hij komt, komen dieren op hem af en Frank zegt dat deze aantrekkingskracht een speciale betekenis heeft; hij is een hoeder van de Archipel, de laatst overgebleven verborgen magische plek.

Hij moet de babygriffioen terugbrengen naar de heuveltop en wordt daar aangevallen door een Kludde (hond met vurige oren). Mal, afkomstig uit de Archipel, helpt hem deze te verslaan. Zij neemt Christopher mee naar de magische wereld en samen beleven ze een avontuurlijke reis om de natuur met zijn mythische wezens voor uitsterven te behoeden. Ze ervaren vreemde dingen en worden geraakt door grote verliezen. De glimorie (magie) is aan het vervagen en de magische schepsels zijn er afhankelijk van.

In Onmogelijke wezens is er sprake van een langzame wereldopbouw en introductie van personages. Het wordt verteld vanuit twee verschillende perspectieven, Mal en Christopher. Deze verhaallijnen komen snel samen. Mal is een wonderlijk meisje met een casapasaran, een soort kompas dat haar de weg wijst. Zij heeft bij haar geboorte een vliegjas ontvangen van haar naamgever. Vliegen kan ze alleen als het waait. Christopher is een dierenliefhebber en een echte doorzetter. Hij voelt zich anders dan zijn leeftijdgenoten.

Tijdens hun spannende, gevaarlijke trip komen ze op wonderbaarlijke eilanden die op de kaart aan de binnenkant van de cover terug te vinden zijn. Ze gaan uitdagingen aan die ze voorheen niet voor mogelijk gehouden hadden. Ze krijgen nieuwe vrienden, Nachtraaf, een berserker (krijger die geen angst kent, en Irian, een zee wetenschapper, die hen vergezellen op hun gevaarlijke reis. In de vertelling zijn meerdere thema’s verwerkt; vriendschap, hoop, verraad, natuurbescherming en dierenliefde.

Rundell weet met haar filmische schrijfstijl vol humor de magische wereld van de Archipel tot leven te brengen. Haar mooie beschrijvingen van de fabelachtige dieren als Centaur, Sfinx, Ratatoska en Nereïden prikkelen de nieuwsgierigheid naar deze wezens. In het bestiarium van de hoeder – voorin het boek – staan uitgebreide beschrijvingen van de in het verhaal voorkomende mythische figuren. Wat Rundell leuk heeft gedaan is dat elk mythisch wezen uit het bestiarium een rol krijgt in het verhaal en een doel heeft tijdens de reis. De illustraties zijn van Tomislac Tomić.

Rundell, een Engelse auteur en academicus, debuteerde met The Rooftoppers en won met haar boeken diverse prijzen. Jenny de Jonge maakte de vertaling.

Onmogelijke wezens is een avontuurlijk verhaal vol vragen en dilemma’s die zich opstapelen. Geschikt voor lezers vanaf tien jaar en ouder die houden van een boek vol vreemde, magische wezens. Het krijgt vier avontuurlijke, magische sterren.

Genre: kinderboeken & fictie
Uitgever: Luitingh Sijthoff
ISBN: 9789021044934