‘Niet geschoten is altijd mis’ – Denise Meijer

ISBN: 9789461098719

Femke koesterde een ideaal toekomstbeeld voor zichzelf. Studeren, een relatie, trouwen en kinderen krijgen. Bij haar zus Charlotte leek alles moeiteloos te verlopen, maar voor Femke blijkt de liefde niet zo gemakkelijk te zijn. Telkens weer, na ongeveer een jaar met een man, voelt ze een bepaalde onrust en verlangt ze naar een uitweg. Gelukkig kan ze altijd terugvallen op Charlotte, haar man Aart en hun dochters Julianne en Fabiënne. De meisjes vinden wel dat het tijd wordt dat Femke weer een nieuwe liefde vindt en hebben een geweldig idee. Helaas valt dit plan niet bij iedereen in de smaak. Tegelijkertijd begint Femke te beseffen dat haar ware liefde misschien wel dichterbij is dan ze ooit had gedacht.

Het personages Femke, een jonge vrouw die moeite heeft om ‘nee’ te zeggen en zich constant om anderen bekommert, wordt goed neergezet. Het feit dat ze om zes uur ’s ochtends op de markt zit voor haar nichtjes en regelmatig de verantwoordelijkheid op zich neemt om de kinderen op te vangen, illustreert haar neiging om anderen te willen helpen. Je bent als lezer geneigd om tegen haar zus Charlotte te zeggen dat ze alles beter moet regelen. Hoewel het personage goed wordt neergezet is er jammer genoeg weinig groei in Femkes karakter te bespeuren gedurende het verhaal.

Denise Meijer zorgt ervoor dat de lezer geregeld wordt getrakteerd op hilarische situaties en humoristische uitspraken van de personages. Zo ook in dit verhaal. De amusante scène wanneer Femke – op een toch wel cruciaal moment – opgezadeld zit met haar moeder, zorgde voor een lach op mijn gezicht. Je leeft met haar mee op dit gênante moment en voelt haar ongemak.

Tijdens het lezen wordt duidelijk dat de band tussen Femke en het gezin van Charlotte sterk is. De hechte, warme familieband biedt haar een geweldige steun. Bovendien zorgen hilarische situaties waarin Femke door Charlottes gezin op de proef wordt gesteld, voor de nodige humor en maken ze het verhaal nog vermakelijker.

Een hoogtepunt in het verhaal is de originele versierpoging van Femkes nichtjes, die zorgen voor een onverwacht grappige wending. Deze momenten van humor en creativiteit dragen bij aan de algehele luchtige toon van het verhaal.

Het verhaal leest vlot, mede dankzij de levendige schrijfstijl van de auteur en de beeldende omschrijvingen. Opvallend is wel de scène in het verhaal waarin er wordt gezegd dat het overdag warm genoeg is dat je geen jas meer nodig hebt. Enkele pagina’s verder wordt echter gezegd dat het nog best fris is en de hoofdpersoon iets warms kan gebruiken, waarna ze een thee besteld. Hoewel beide punten best samen kunnen komen in het verhaal, is het expliciet en kort achter elkaar vermelden toch bijzonder te noemen. Desondanks weet de auteur de aandacht van de lezer vast te houden door middel van pakkende dialogen en beschrijvingen.

Denise Meijer slaagt erin om de lezer te vermaken met haar levendige vertelstijl en betrokken personages. Het is een novelle die wellicht niet de diepte ingaat, maar toch voldoet aan de verwachtingen door de vermakelijke verhaallijn.

Niet geschoten is altijd mis is een novelle die simpelweg lekker wegleest. Met zijn humoristische scènes en levendige personages biedt het een verfrissende en plezierige leeservaring. Soms is dat precies wat je nodig hebt. Ik geef het boek 3,5 ster.

Uitgever: De Verhalenfabriek
ISBN: 9789461098719
Uitgave: januari 2024