‘Mission Three’ – R. Wade

ISBN: 9789464510508

Een nieuwe missie breekt aan voor Team Internet. Op het eerste gezicht een eenvoudige klus, maar niets is wat het lijkt. Zowel in de virtuele stad T-polis als na hun terugkeer uit het internet. Alles is anders, en er is overal chaos. Lukt het Ellen, Winston, Steve, Milly, Joyce, Ricky en Sam ook deze keer om de wereld te beschermen? Of is het al te laat?

Mission Three is een spannend jeugdboek rond de jonge geheimagenten van Team Internet. Dit is inmiddels het derde boek in de reeks, en het verhaal speelt zich net als Mission Two en Mission One grotendeels af in het internet. R. Wade is het pseudoniem voor het schrijversduo Ria Maes en Aron Wade.

Team Internet heeft het even wat rustiger na hun vorige avonturen. Al duurt dit niet lang, want een volgende ramp dreigt al snel. Een nieuwe taak voor de zes geheimagenten. Zes? Inderdaad. Nummer zeven, Joyce, heeft zo haar eigen prioriteiten nu. Als lezer ben je al snel weer mee met de personages en hun codenamen. Na twee verhalen ken je hen intussen al, dus de gewenning gaat na elk boek vlugger. Het is dan ook aan te raden om deze Team Internet reeks in volgorde te lezen.

Het verhaal gaat ook nu weer erg snel van start. Een korte inleiding, en daarna wordt meteen al duidelijk dat er iets te gebeuren staat. De nieuwsgierigheid is direct gewekt, en maar goed ook. Mission Three is geen dik boek, integendeel, het is een stuk dunner dan zijn voorgangers, dus is een snelle start hier cruciaal. Een pluspunt hierin is door het begin wat raadselachtig te maken, en een sluier van mysterie te creëren over wat er juist aan de hand is. Dit wakkert de spanning aan, waardoor deze het gehele verhaal aanwezig blijft. Zowel sluimerend als duidelijk voelbaar.

De plot heeft een soortgelijke opbouw en concept als de eerdere boeken. Het verhaal draait ook nu weer rond een wreed plan dat wordt gesmeed, waardoor Team Internet naar T-Polis moet gaan. Dat maakt het voor de lezers gemakkelijk herkenbaar. Al mag het natuurlijk niet te eentonig worden en moeten er voldoende nieuwe elementen inzitten. Wat hier gelukkig wel het geval is. Ook zijn er meerdere interessante plottwisten, die het verhaal een andere wending geeft. En het einde? Dat is er eentje vol verbijstering en mysterie… Of je ervan houdt, is een persoonlijke smaak.

De zeven leden van Team Internet hebben zich inmiddels al goed weten te evolueren. Ze hebben allen hun sterke punten en zwaktes. Vooral dit laatste wordt uitvergroot bij het personage Joyce (Babe). Haar drang om “instafamous” te zijn overstijgt al de rest. Tegelijk is dit een van de thema’s die Mission Three aanbrengt: verlies jezelf niet in sociale media. Ook de drang om ergens bij te willen horen en daarom de nieuwste dure kledij of coole gadgets te kopen komt aan bod. En natuurlijk ook het belang van samenwerken, vriendschap en vertrouwen.

Ria Maes en Aron Wade hebben een meeslepende en toegankelijke schrijfstijl die is afgestemd op het niveau van de jeugd. Het combineren van de internetwereld met actie en spanning, is een uitstekende zet om de jongeren aan het lezen te zetten. Het verhaal is puur fictie en zeker niet geloofwaardig, maar dat is geen prioriteit in dit verhaal. Samen met de technologische hoogstandjes die in het verhaal opduiken, zal dit de nieuwsgierigheid van de jeugd alleen maar meer prikkelen. En zo onbewust ook op de gevaren van internet worden gewezen. Een boodschap die in elk van deze boeken opduikt.

Mission Three is een waardig derde deel in de Team Internet reeks, en het einde maakt alvast duidelijk dat dit niet het laatste deel zal zijn. Drie sterren.

Genre: fictie 13-15 jaar
ISBN: 9789464510508