‘Levenslang’ – Harlan Coben

ISBN: 9789022593721

Harlan Coben heeft feitelijk geen enkele introductie nodig. Deze Amerikaan won als eerste auteur alle grote thrillerprijzen, in eigen land. Hij studeerde Politieke Wetenschappen en was enige tijd werkzaam in de reisbranche. Zijn succes als auteur kwam in de Lage Landen met Niemand vertellen. Toen had hij al veel succes in eigen land met de serie rond sportmakelaar en speurder Myron Bolitar. Veel van zijn werk is verfilmd en ook op Netflix zijn meerdere miniseries te zien, gebaseerd op zijn boeken. Vaak spelen zijn spannende verhalen zich af in kleine besloten gemeenschappen waardoor het aantal verdachten wordt ingeperkt. Op deze wijze kan hij veel aandacht aan de karaktereigenschappen van de personages besteden; zijn grote kracht en talent.

Boeken van deze auteur laten zich veelal moeilijk wegleggen. Ze slokken je op totdat je ze volledig verslonden hebt. Ook dit keer valt het qua start direct met de deur in huis. Er is geen adempauze in de aaneenschakeling van spanning en sensatie.

Vijf jaar na een afschuwelijke nacht zit David Burroughs in zijn cel. Hij is veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor de moord op zijn zoon Matthew. Zijn toenmalige vrouw Cheryl heeft hem verlaten. David kan zich niets van die nacht herinneren en denkt dat hij onschuldig is. Hij krijgt na jaren bezoek in de gevangenis van Rachel, de zus van Cheryl. Ze laat hem een foto zien, die een vriend heeft gemaakt in een pretpark. Op de achtergrond staat een toevallige voorbijganger, een jongen met een karakteristieke wijnvlek op zijn gezicht. Het lijkt Matthew, vijf jaar na die fatale nacht. David is direct overtuigd dat zijn zoon nog leeft en dat hij onschuldig vastzit. Maar hoe kun je jouw onschuld bewijzen, wanneer je in de gevangenis zit?

Ondanks de vertwijfeling rondom de gebeurtenissen van vijf jaar geleden, kies je als lezer direct de kant van David. Na de televisieserie Dexter heb ik weinig de kant van de moordenaar gekozen. Geholpen door het ik-perspectief geef je David het voordeel van de twijfel en vlieg je in sneltreinvaart door een kleine vierhonderd pagina’s aan feitenonderzoek.

Er gebeurt verduiveld veel en het vele gebruik van dialogen verhoogt het inlevingsvermogen, waardoor je in een vloek en een zucht mentaal ter plaatse bent. De gevangeniswereld laat zich op de welbekende manier in beeld brengen. De onderlinge vetes tussen de gedetineerden en de bewakers die regelmatig de andere kant opkijken, zijn ook hier aan de orde van de dag. Hoewel de titel Levenslang doet vermoeden dat het om een gevangenisthriller gaat, verklapt de oorspronkelijke Engelstalige titel I will find you dat het avontuur zich ook buiten de gevangenismuren afspeelt.

Wanneer je een hekel hebt aan lezen, moet je enig geduld bewaren. Ik durf te beloven dat dit boek, over enige tijd, tot een verfilming zal leiden. Ik vrees dat het boek beter zal zijn.

⭐️⭐️⭐️ Levenslang is maar een vinger lang. Ik heb genoten van deze thriller. Hij had ook prima over een aantal maanden in de vakantiekoffer meegekund. Een boek vol spanning om bij volledige ontspanning te lezen. Geen oplettendheid vereist maar simpelweg een heerlijke thriller waarbij je door de vele plotwendingen vergeet om op je nagels te bijten.

‘It’s not the things you say
It’s not the things you do
It must be something more