‘Inwijding’ – Larissa Klein Bennink

ISBN: 9789463084116

Inwijding is het eerste boek in de serie Revolutie van Larissa Klein Bennink. Het tweede deel Onttroond verscheen in 2022 en het derde deel staat eraan te komen in 2023. Naast lezen en schrijven heeft zij een grote interesse voor mythologie en geschiedenis, wat ze in haar verhalen naar voren laat komen. Klein Bennink vindt het leuk om landen met eigen culturen uit te werken en haalt haar inspiratie uit onze samenleving. Ze gebruikt haar verhalen en de omgeving waarin ze spelen, om te reflecteren op de echte wereld, maar in een andere context. Op haar website www,ldkleinbennink.nl is informatie te vinden over de serie, onder andere over de wijken en zijn bewoners van Obsidisturm.

Inwijding
valt onder steampunk fantasy, een subgenre van fantasie of speculatieve fictie. Steampunk verwijst naar verhalen in een tijd (meestal 19e eeuw) dat stoomkracht de primaire krachtbron was. Steampunk fantasy kan niet geplaatst worden in een bepaalde tijdsperiode. Dit genre geeft de voorkeur aan metaal boven kunststoffen en bevat elementen van sciencefiction en/of futuristische uitvindingen en machines. De inspiratie van steampunk gaat terug tot de pioniers van het sciencefictiongenre, zoals Jules Verne, H.G. Wells en Mark Twain. The falconer serie van Elizabeth May is een ander voorbeeld van steampunk fantasy.

Het rijk Eslor staat aan de rand van een burgeroorlog die ontstaat in de hoofdstad Obsidisturm, van waaruit de monarchenfamilie Sterling regeert. Artificiali en onmensen zijn hun leven niet zeker in de hoofdstad. Naria, erfgename van de Koperen Troon wordt klaargestoomd om op haar twintigste verjaardag te gaan regeren. Ze wordt van iedereen afgeschermd door toedoen van haar (verboden) gave en is onwetend van het lijden van de bevolking. Haar ouders lijken ogenschijnlijk niets af te weten van de onvrede die heerst in Obsidisturm en willen helemaal niets weten van de (gewelddadige) signalen die de bevolking afgeeft. Beu van alle regels en het opgesloten zitten in de Spits (paleis) gaat Naria regelmatig stiekem op onderzoek uit in Obsidisturm.

Geholpen door trouwe bedienden weet zij de Spitswachters uit handen te blijven die over haar moeten waken. Op een van die tochten komt zij in de haven bij het luchtschip van de zwarte roos, een piratenschip. Voor Naria is dit het ultieme symbool van vrijheid, en nieuwsgierig als ze is, klimt ze aan boord. Hier ontmoet ze Elias, de kapitein en zijn bemanning: Alan, Serena (onmens), Gideon, Emilia en Ina, een intelligente mechanische uurwerkpapegaai. Elias noemt haar Guppy en  zo wordt zij een welkome bezoeker in de avond van de zwarte roos. Hier leert Alan, een artificiali (mens met koperen arm en uurwerk) haar omgaan met de Vonk, de verboden magie, en gaat Elias steeds meer om Naria geven.

Klein Bennink neemt de tijd om zorgvuldig een wereld op te bouwen waarin mensen, onmensen en artificiali naast elkaar leven. Een wereld waarin personages een dubbelleven leiden en vol geheimen zitten. Door de wisselende perspectieven, cliffhangers en de duidelijke onrust in de omgeving van Naria is het een verhaal waarin we blijven lezen, want er gebeurt veel in de aanloop naar haar troning. In de vertelling zitten veel thema’s verwerkt: discriminatie, intriges, vrijheid, vriendschap, infiltratie, geheimen, verraad en machtsmisbruik. Naria evolueert volop en verandert van een kleingehouden, wereldvreemde intelligente vrouw, in iemand die zelfverzekerd is en haar eigen keuzes durft te maken. Een echt hoofdpersonage waar volop wordt meegeleefd, door wat er haar allemaal overkomt. Naria is een vergevingsgezind personage dat van iedereen het goede wil zien, ook al staan ze haar naar het leven. Klein Bennink heeft een prettige schrijfstijl met genoeg cliffhangers en spannende momenten die de lezer laten genieten van de grote veranderingen voor Naria. Het slot van het boek doet de lezer verlangen naar het volgende deel om meer te lezen over de avonturen van Naria en de zwarte roos.

Inwijding is een boeiende steampunk fantasy, waarin romantiek en actie in een heerlijke mix gecombineerd worden met steampunk technologie. Dit meeslepende verhaal krijgt 4 sterren.

Genre: Young Adult
Uitgeverij: Zilverbron