‘Het hoge noorden’ – Ulf Kvensler

ISBN: 9789022598245

Ulf Kvensler is een succesvolle Zweedse scenarioschrijver die meerdere televisieseries heeft gemaakt en geproduceerd. Het hoge noorden is zijn debuutthriller. De kaft laat het Sarek nationaal park in Zweden zien waar het verhaal zich met name afspeelt. De voorgrond is rood ingekleurd, passend bij het seizoen waarin het verhaal zich afspeelt, namelijk de herfst. Er staat een persoon op de voorgrond. Dit is passend bij de ondertitel:
“Vier vrienden trekken de wildernis in. Slechts één van hen zal terugkeren.”
Het wakkert mijn nieuwsgierigheid aan. Er zijn al zoveel goede Scandinavische thrillerschrijvers en schrijfsters zou Ulf Kvensler daar nog bij passen?

Anna, Henrik en Milena gaan elk jaar op wandelvakantie. Ze wandelen dan een stuk van de beroemde Kungslede, de bekendste wandelroute van Zweden, nabij Zwedens hoogste berg de Kebnekaise. Omdat Anna in de zomer niet weg kan vanwege haar werk als advocaat, gaat ze dit jaar vrij laat in het seizoen wandelen, namelijk in september. Kort voor de start van de wandelvakantie vertelt Milena dat ze iemand heeft ontmoet, Jacob. Ze is verliefd en wil graag dat hij meegaat op wandelvakantie. Na een korte kennismaking met Jacob stemmen Anna en Henrik uiteindelijk hiermee in. Eenmaal onderweg komt Jacob, een ervaren bergwandelaar en klimmer, met het alternatieve voorstel om naar het gebied Sarek, ook wel de laatste wildernis van Europa genoemd, te gaan. In dit gebied kunnen ervaren bergwandelaars en klimmers met een goede conditie zich uitleven. Sarek is alleen te bereiken met de helikopter en er is geen mobiel bereik. Er is een punt in het midden van het park waar je noodhulp kan regelen. Maar kunnen ze wel nee zeggen tegen het voorstel als blijkt dat Jacob de helikopter al heeft geregeld? Anna, die advocaat is, begint te twijfelen. Kent ze Jacob niet ergens van? De groep stemt uiteindelijk in met de aanpassing en dat is de start van een helse tocht waar niets is zoals het lijkt. Zoals hiervoor al verklapt, komt er maar één terug. Wie dat is mag je zelf gaan ontdekken.

Voor mij is het duidelijk na het lezen van dit boek; Ulf Kvensler hoort bij de top van de schrijvers en schrijfsters van Scandinavische thrillers! Ik hoop dat nog vele boeken zullen volgen! Dat hij scenarioschrijver is, is duidelijk te merken. Vanaf de eerste pagina wordt een compleet beeld geschetst van de setting, de hoofdpersonages en hun persoonlijke situatie. In de eerste bladzijden van het boek lees je het gespreksverslag tussen de traumahelikopter en het Gällivare ziekenhuis op 15 september 2019 om 14.16 uur. De volgende hoofdstukken spelen zich afwisselend af in het heden en het verleden. We leren de hoofdpersonen zo steeds beter kennen. Tussendoor is er het verslag van een getuigenverhoor. Door het eerste hoofdstuk is al gelijk duidelijk wie het hoogstwaarschijnlijk zal overleven. Hoe het zover gekomen is, lees je in de volgende hoofdstukken.
Het leuke is dat Ulf Kvensler je meeneemt naar het verleden om een herinnering of gebeurtenis uit het leven van de hoofdpersonages te beschrijven. Als bijvoorbeeld gevraagd wordt aan Anna hoe ze Henrik heeft leren kennen, word je meegenomen naar die tijd en lees je het verhaal alsof je er zelf bij bent. Door steeds stukjes van de puzzel te krijgen lijkt het almaar duidelijker te worden. Als je dan begint te denken hoe het verhaal in elkaar zit, laat Ulf je toch weer twijfelen. Klopt het wel wat ik lees? Wat is waar of niet waar?
De traumahelikopter in het begin en de beschrijving van het verhaal op de achterflap maakt dat je gelijk in het verhaal zit en wil weten wat er aan de hand is, hoe alles in elkaar zit. Het is een dik boek, maar zo pakkend en beeldend beschreven dat het boek al snel uit is Het zijn korte hoofdstukken die steeds aan het eind een cliffhanger hebben waardoor je door wil lezen. Wegleggen is geen optie.

Wat maakt dit nu tot een echte Scandinavische thriller. Het is uiteraard de setting, de ruige natuur waar geen bereik is en je dus niets hebt aan je mobiele telefoon, maar dat is het niet alleen. Het is ook de onderhuidse spanning die je haren overeind laten staan en je compleet verslaafd maakt aan het boek. Door de ervaring als scenarioschrijver lijkt het alsof jij in die scène, in die film zit. Knap als je dat kan.
Kortom, dit is een echte topper en ik kijk uit naar nog veel meer boeken van zijn hand. Het is lang geleden dat ik een thriller beoordeelde met 5 sterren, maar in dit geval is het absoluut verdiend. Dit boek verdient een plek in de vakantiekoffer.

Wilma Boekencast

ISBN: 9789022598245
Aantal pagina’s: 332 pagina’s