‘Een maand in Managuay’ – Roger Abrahams

ISBN: 9789044654868

Roger Abrahams (Venlo, 1977) is historicus en journalist. Na een reis door Latijns-Amerika bedacht hij een land met een eigen staatshoofd. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een debuutroman. Een maand in Managuay is geschikt voor alle avonturiers en globetrotters, maar ook voor thuisblijvers die in hun zetel genieten van Narcos, Monty Python, Indiana Jones, Fargo en de boeken van P.F. Thomése en Erik Segers.

Stef Beckers is het hoofdpersonage in dit boek. Stef studeert in Utrecht en krijgt van zijn hoogleraar de vraag of hij voor een maand kan deelnemen aan een uitwisselingsprogramma met de Universiteit in Managuay. Managuay is een militaire dictatuur en voordat Stef het goed en wel doorheeft, zit hij hopeloos klem tussen de rebellen en de gewelddadige overheersers.

De omslag van het boek is gemaakt door Erik Kriek. Een echte lokker is deze illustratie, die jonge lezers zullen associëren met de avonturen van Kuifje en de oudere lezer met de boekenserie over avonturier Biggles, van de Britse auteur W.E. Johns.

Het verhaal zelf is net zo avontuurlijk als deze omslag doet vermoeden. Abrahams beschikt over een enorme fantasie en een portie absurdistische humor. Dit zorgt er voor dat je geregeld met een grote glimlach verder leest. Gefermenteerde lamamelk, de allerheetste chilipeper, Rudi Carrell, mariachi-orkestjes, Greet Hofmans of tequila. Het is een doldwaze mix aan ongeloofwaardige gebeurtenissen en absurde vondsten. De personages zijn talrijk en eveneens veelal ontsproten uit Abrahams creatieve geest. Op de auteur na, die speelt namelijk zelf ook een prominente rol in zijn eigen roman.

Toch overheerst er niet alleen een gevoel van jolijt bij het lezen van Een maand in Managuay. Het verhaal is soms langdradig en veel pagina’s bieden te weinig ruimte, qua zetwerk, om een match te behouden met de krankzinnige inhoud. Volgeschreven zinnen en regels bevorderen het leesplezier niet. De gebeurtenissen zijn belachelijk, maar de gedragingen van de personages zijn dat evenzo. En dat irriteert. Een weldenkend hoofdpersonage had andere keuzes gemaakt die geloofwaardig zouden zijn. Nu gaat iedereen mee in de waanzin en blijf je als lezer eenzaam achter. Of moet je je niet zo druk maken en, zoals in het boek wordt gesuggereerd, een halve literblik tequila achterover slaan voordat je gaat lezen. Dan is niets meer vreemd.

Het spelen met de Nederlandse en vooral de Spaanse taal is briljant. Hoewel er veel Spaanse woorden en termen in het boek voorkomen is google translate je vrolijkste vriend. De plaatselijke voetbalclub heet FC Puta Madre en je leert scheldwoorden als hijo de perra en lameculos alsof je brood bij de bakker bestelt.

De combinatie van omslag, landkaart, personages en gebeurtenissen zorgen voor een onvergetelijke reis door Managuay. De kritische lezer had iets meer geschrapt in het verhaal en zeker ruimte gelaten voor een vervolg.

⭐️⭐️⭐️ Wanneer je zo’n liefhebber bent van Latijns Amerika, dat je een land tot in detail creëert en er zelfs een vakantieboek over maakt, werkt deze passie zo besmettelijk dat je als lezer gemakkelijk meegaat in de euforie. Maar in plaats van een uitnodiging om het land te bezoeken, biedt het verhaal nauwelijks lokkertjes voor de ware avonturier om het toerisme in Managuay de benodigde boost te geven. Het is er te gevaarlijk. Toch allemaal maar weer naar Benidorm en Chersonissos 😉. Ik zou wel het boek meenemen.

‘I see the faces of good-hearted friends.
Deep in my heart I’m missing you
Latin America.