‘Duivelsplateau’ – Preston & Child

ISBN: 9789021031064

Lucas Tappan, de oprichter van Icarus Space Systems en miljardair, contacteert het archeologisch instituut van Santa Fe om een wetenschappelijke archeologische opgraving te doen op de site waar het Roswellincident van 1945 plaatsvond. Hij wil gebruikmaken van Nora Kelly haar diensten. Ondanks dat ze in eerste instantie weigert, gaat ze uiteindelijk toch akkoord. Eenmaal de opgraving is gestart, stuiten ze al snel op twee lijken. De FBI wordt gecontacteerd, waardoor agent Corrie Swanson op de zaak wordt gezet. Dit is de aanleiding waarop de doos van Pandora wordt geopend en ieders leven op het spel staat.

Douglas Preston en Lincoln Child hebben samen al heel wat boeken geschreven. Hun succesvolste reeks is deze rond agent Pendergast. Maar ook de andere series mogen we niet vergeten. Zoals de Nora Kelly-reeks. Na Oude botten en Schorpioenenstaart is Duivelsplateau inmiddels het derde boek in deze reeks rond archeologe Nora Kelly en FBI-agent Corrie Swanson. Het boek is ook prima losstaand te lezen.

De meeste mensen hebben wellicht al gehoord van het Roswell-incident, dat plaatsvond in 1947. Na al die tijd blijft nog steeds de vraag aanwezig of er die dag een ufo is neergestort. In Duivelsplateau komt deze vraag terug aan bod, waarbij Nora Kelly na lang aandringen haar hulp verleent om mee te zoeken naar sporen van een mogelijks neergestorte ufo. Het is daarmee een intrigerend begin van het verhaal, en net als Nora word je stilaan steeds enthousiaster over het thema. Ook is een onderhuidse spanning onmiddellijk voelbaar, want je bent nieuwsgierig wat Nora zal vinden. En op een eerste ontdekking hoef je niet lang te wachten.

Met het vinden van de twee lichamen schakelt de spanning al een eerste tandje hoger. De komst daarop van Corinne (Corrie) Swanson, die bij de FBI werkt, voelt als een vertrouwelijk weerzien van het personage. De vriendschap tussen haar en Nora is daarbij goed voelbaar. Vanaf dan stijgt de spanning gevoelig, en word je meermaals verrast door goed doordachte plotwendingen die er een heuse actiethriller van maken. En dat is een grote vooruitgang ten opzichte van het eerste boek Oude botten, er zit nu veel meer vaart en spanning in de verhaallijn.

Nora en Corrie hebben intussen ook een grote evolutie doorgemaakt. Vooral Corrie is veel volwassener geworden, ze staat er nu echt wel als FBI-agent. Er is nog ruimte voor groei, maar ze weet haar mannetje te staan. Een bijkomende verhaallijn rond haar personage is dan ook zeer intrigerend. Nora verrast ons dan weer met haar keuze in het begin – of net niet – al duidt dit in elk geval op een stap vooruit, een stap naar meer waardering toe. Dat haar broer Skip ook bij de opgraving betrokken is, maakt het verhaal alleen maar leuker.

Preston & Child hebben een meeslepende en beeldende schrijfstijl, en onderscheiden zich van de rest door af en toe het bovennatuurlijke te gaan opzoeken. Ook nu is dat weer het geval. Of dit werkt hangt van het boek en de lezer af. Hier geeft het thema van buitenaards leven in elk geval genoeg stof tot nadenken. En zorgt tijdens het verhaal voor een voortdurend mysterie, wat de spanning de hoogte indrijft.

Duivelsplateau is in zijn geheel het sterkste boek van de reeks. Vooral de plot weet de lezer voortdurend te triggeren, en de vele spanning maakt het boek geen moment saai. Het boek was dan ook moeilijk weg te leggen, en het ‘what if’ gehalte van het Roswell-incident helpt daar duidelijk aan mee. 4,5 sterren voor Duivelsplateau.

Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021031064
Aantal pagina’s: 384