‘Droomland’ – Nicholas Sparks

ISBN: 9789049202125

Nicholas Sparks is een Amerikaans auteur. Hij studeerde af in ”Business Finance”. Nadat hij geweigerd werd bij zowel publishers als rechtenopleidingen, heeft Sparks in de daaropvolgende drie jaren verschillende banen gehad. Hij was onder andere ober, telefonische verkoper van tandheelkundige producten en eigenaar van zijn eigen fabriek. In 1992 begon Sparks met het verkopen van farmaceutische producten en in 1993 werd hij overgeplaatst naar New Bern, North Carolina, waar hij zijn eerste gepubliceerde roman schreef, The Notebook. Dit was het begin van een fenomenale carrière als auteur. Hij schreef meer dan 20 romans, waarvan er intussen al 11 verfilmd zijn.
In zijn romans verwerkte hij verschillende thema’s zoals geloof, liefde, drama en het lot. Sparks doet veel voor goede doelen. Hij steunt het Creative Writing Program (MFA) aan de University of Notre Dame. Dit is een kans voor veelbelovende schrijvers om twee jaar lang hun schrijven te ontwikkelen in het gezelschap van collega’s en onder begeleiding van de Stanford-faculteit. Hij doet dit door te helpen met het financieren van beurzen, stages en jaarlijkse studiebeurzen.

In Droomland lopen 2 verhaallijnen door elkaar, die van Colby en van Beverly.
Colby is een singer-songwriter die opgroeide met zijn moeder en zijn zus, Paige. Zijn moeder stierf echter toen hij 5 jaar oud was en Colby en Paige werden opgevangen door hun tante en nonkel. Zo leerden ze het boerenleven kennen. Colby droomde van een muzikale carrière, maar door een tragisch ongeval moest hij noodgedwongen de boerderij helpen runnen en werd hij bioboer in plaats van muzikant. Op een dag krijgt hij echter het aanbod om naar St. Pete Beach in Florida te gaan om op te treden in een strandbar. Hier gaat hij gretig op in en zo leert hij de mooie Morgan Lee kennen, die eveneens muzikant is en op haar levenspad ook al het nodige te verwerken kreeg. Deze ontmoeting verandert hun leven.
Ook het tweede hoofdpersonage, Beverly, heeft een ontzettend moeilijke tijd achter de rug. Samen met haar zoontje, Tommy, ontvlucht ze het huiselijk geweld waarmee ze dagelijks te maken heeft. Samen proberen ze een nieuw leven op te bouwen, maar de angst voor haar man blijft als een monster in haar nek hijgen en verlamt haar.

Persoonlijk ben ik niet zo een fan van de cover van het boek. Het is een foto van
Morgan en Colby in de laadbak van zijn truck en met zijn gitaar in zijn handen. Het lijkt op een filmposter in de bioscoop, waardoor je de indruk krijgt dat het boek een script is voor een film, in plaats van een gewone roman. Voor mij mag een boekcover wel wat meer zijn dan dit. Wat authentieker.

Sparks heeft ervoor gekozen om Droomland te vertellen vanuit het ik-perspectief. Het eerste deel overschouwt het leven van Colby. Je leert hem kennen vanaf zijn kindertijd tot aan zijn huidige ik als muzikant en bioboer. Deel 2 vertelt het levensverhaal van Beverly. Daarna wisselen deze twee personages elkaar af tot hun levens elkaar uiteindelijk kruisen. Doordat de personages afwisselend hun verhaal vertellen, voel je je heel erg verbonden met hen. Je voelt wat zij voelen, je luistert naar wat ze allemaal meegemaakt hebben, alsof je naast hen op de sofa zit. Sparks zet de emoties en gebeurtenissen heel intens neer en door zijn manier van schrijven lijk je soms in het hoofd en hart van de personages te kruipen. Hierdoor krijg je de neiging om een zakdoek aan te reiken of een arm rond hun schouders te slaan. Hij staat op deze manier niet enkel stil bij hoe mooi het leven kan zijn, maar ook bij de rauwheid ervan.

In Droomland raakt Sparks, net als in zijn andere romans, weer verschillende thema’s aan.
Er wordt stilgestaan bij het “rolmodel” zijn voor tienermeisjes. De perfectie versus de werkelijkheid. Een thema dat heel erg leeft door de filmpjes op TikTok en foto’s op de sociale media. De fantasiewereld die daarop gecreëerd wordt zorgt ervoor dat opgroeien niet gemakkelijk is, eetstoornissen ontstaan, jongeren ongelukkig worden door het voortdurend vergelijken met elkaar. Ik vind het knap dat Sparks dit thema durft aanraken in een wereld die meer en neigt naar perfectie en dat hij dit via zijn personages in vraag durft te stellen.
Ook talenten komen aan bod. Op het moment dat Morgan en Colby hun muzikale talent bij elkaar gooien, was ik verkocht. Hoe heerlijk is het om iemand in je leven tegen te komen die ervoor zorgt dat je je talent verder kunt onderzoeken en ontwikkelen. Om dit samen tot een hoger niveau te tillen. Dit proces wordt heel mooi beschreven door Sparks en je kunt alleen maar met verwondering lezen wat dit met de personages doet.
“Het is waanzinnig, maar zien hoe je het doet was nog het mooiste. Je te horen experimenteren tot je uitkomt bij iets dat werkt.”
Verder schuwt Sparks thema’s als huiselijk geweld, psychisch welzijn en zelfmoord niet.

Het duurde even vooraleer het verhaal vaart kreeg. Je kon je wel inleven in de personages, maar er gebeurde niet echt veel. Eenmaal de personages zijn voorgesteld en ze hun weg in het hier en nu verder zetten, laat Droomland je niet meer los. Het einde kwam geheel onverwacht en toen alle puzzelstukjes in elkaar begonnen te vallen las ik gehaast en met open mond verder om de puzzel zo snel mogelijk af te hebben. De manier waarop Sparks je meeneemt naar een plot dat je totaal niet verwacht, toont weer maar eens dat hij weet hoe je een verhaal moet schrijven.

Colby en Morgan beleefden samen een vakantie naar een waar Droomland.

“Hou je vast aan droomland
Voor altijd, niet maar even
Op een dag is Droomland ons echte leven
Dus hou me vast en laat me nooit meer gaan”

Droomland is een verhaal over hechte familiebanden, vriendschap, liefde, onverwerkte trauma’s, dromen en talenten. Hoop, liefde en onontkoombaar verdriet horen erbij.
Wat is jouw droomland? Waar wil jij staan in het leven? Ga ervoor! Je leeft maar 1 keer!
En weet je nog niet goed hoe? Lees dan zeker Droomland, want hoeveel hobbels je ook tegenkomt op je weg, er is altijd een manier. En voor deze prachtige levensles krijgt Sparks van mij 4,5 dromerige sterren!

Ellen

ISBN: 9789049202125
Aantal pagina’s: 343