‘De grote wereld’ – Pierre Lemaitre

ISBN: 9789401620567

Pierre Lemaitre is één van de beste hedendaagse Franse auteurs. Hij schrijft niet alleen romans en thrillers, maar ook scenario’s voor film en televisieseries. Zijn roman Au revoir la haut werd verfilmd en was een kaskraker in de Belgische bioscoopzalen. Na het lezen van deze laatste werd ik fan van zijn werk die soms gekenmerkt wordt door een soort van Quentin Tarantino karakter.

Beiroet, jaren veertig, Louis en Angèle Pelletier bezitten een vooraanstaande Franse zeepfabriek, met dochterbedrijven over de ganse Levant. Ze hopen dat hun oudste zoon Jean het succesvolle bedrijf ooit zal overnemen. Maar wanneer het eindelijk zo ver is, loopt het verkeerd en ziet Louis zich genoodzaakt om de zaak toch zelf verder te runnen en het zo van een faillissement te redden.

Na zijn blunder in het bedrijf van zijn ouders, besluiten Jean en zijn vrouw Geneviève Beiroet in te ruilen voor Parijs, waar ze hopen een nieuw leven op te bouwen. Maar ook François, hun andere zoon, ziet het niet meer zitten in Beiroet en beslist om naar Parijs te gaan om te studeren. Eenmaal aangekomen wil hij zijn droom verwezenlijken en journalist worden. Etienne, de jongste zoon van het gezin, wil zijn geliefde Raymond achterna gaan, die momenteel in Saigon verblijft. Dan rest er Hélène, de jongste van de familie, die zich na het vertrek van haar geliefde broer Etienne, doodverveelt in Beiroet en niets liever wil dan ook naar Parijs gaan. De stad waar alles lijkt te gebeuren.

De grote wereld is niet alleen een aangrijpende familiesaga, maar ook een grootse roman in de alom gekende briljante schrijfstijl van Pierre Lemaitre. Na het lezen van het eerste hoofdstuk, waarin de uitzonderlijke familie Pelletier wordt voorgesteld, tijdens een bijzondere jaarlijkse optocht, dacht ik ‘wat ben ik nu aan het lezen’. Net als zijn vorige boeken heeft ook deze roman een waanzinnig en bizarre inleiding. Maar hierna begon het echte verhaal en werd ik erin meegezogen. Pagina na pagina zag ik het verhaal aan mij voorbijkomen als een spannende film, dankzij zijn filmische schrijfstijl. Pierre Lemaitre heeft een opmerkelijke pen om het meest bizarre als normaal te laten klinken.
Het verhaal brengt je van Beiroet, naar Saigon en Parijs. Beiroet en Saigon zijn toevallig twee steden die ik nauw aan het hart draag en via dit verhaal kon ik de sfeer even opsnuiven hoe het er moet zijn geweest in de jaren vijftig. Het drukke Saigon, met zijn moessonregen en het mooie mondaine Beiroet.

De auteur heeft een knappe roman geschreven waarin hij bovendien waargebeurde geschiedkundige gebeurtenissen verwerkt heeft. In zijn nawoord geeft hij hier toelichting over en ik was verrast te lezen dat bepaalde feiten in deze roman waargebeurd zijn, gezien de soms ludieke wijze waarop hij het brengt. Saaie, ingewikkelde en minder gekende feiten uit de Franse geschiedenis wordt op een boeiende en begrijpelijke manier toegelicht.
De personages van De grote wereld zijn net als in het andere werk van Lemaitre weer uiterst bijzonder en stereotyperend. Ik zat met een grote glimlach op mijn gezicht het verhaal van Geneviève en Bollie (Louis) te lezen. Wat een hilarische vrouw. Etiennes verhaal greep me dan weer bij de keel. Wat hij ontdekte is voor mij een fascinerend stukje Franse geschiedenis. En hoe het hem verging was nagelbijtend spannend. Elk personage riep bij mij andere gevoelens op, waardoor ik tijdens het lezen in een ware rollercoaster terecht kwam. Het ene moment was ik blij, het andere zat ik op het puntje van mijn stoel van de spanning en op andere momenten was ik dan verdrietig.
Wat ik niet eerder wist van Pierre Lemaitre was dat hij ook Easter Eggs in zijn verhalen verstopte. Hier in De grote wereld zijn enkele duidelijke verwijzingen naar zijn vorige werk verstopt. Eentje vond ik wel verrassend en zorgde voor een leuke plotwending.

Is dit het beste werk van Pierre Lemaitre, wellicht niet, maar het gaf mij wel de fijnste leeservaring in vergelijking met zijn voorgaande boeken. Dit zal aan de thema’s liggen die hij aansnijdt en de locaties Saigon en Beiroet waar het verhaal zich afspeelt. Dit boek is een eerste deel van een trilogie over de familie en eindigt dan ook met een cliffhanger. Ik kijk alvast uit naar het vervolg. 4.5 ster.

Genre: literaire roman
Uitgever: Xander
ISBN: 9789401620567