‘Dierenarts Daantje en de dierenambulance’ – Lizette De Koning

ISBN: 9789021683485

Daantjes vader heeft het erg druk in zijn dierenkliniek. Er zijn veel gewonde en zieke patiënten, waardoor er een aanbouw komt met nieuwe hokken voor dieren die een nachtje moeten blijven. Ook is hij op zoek naar een assistent, want nu moet Daantje af en toe meehelpen. Gelukkig kan hij samenwerken met de dierenambulance van hun regio. Dat vinden Daantje en haar beste vriend Tofu heel leuk, want ze mogen vaak mee gaan op ronde. Zo redden ze een gewonde kat. Maar wanneer deze later wordt ontvoerd uit de dierenkliniek, gaan de twee speurgrage vrienden op onderzoek uit.

Met Dierenarts Daantje en de dierenambulance heeft Lizette De Koning een spannende detective voor jonge dierenvrienden neergezet. Het is hierbij het tweede deel in de reeks met Daantje als hoofdpersonage. Het boek wordt visueel ondersteund met leuke tekeningen van Marja Meijer. Eerder verscheen al het boek Dierenarts Daantje en de verbanddief. Beide delen zijn perfect los van elkaar te lezen.

Het verhaal laat in het begin de drukte in de dierenkliniek zien. Zeker wanneer de dierenambulance er is met een erg zieke patiënt. De sfeer wordt goed neergezet, en straalt de liefde voor dieren al vanaf de eerste bladzijde uit. Daarbij is dieren helpen een belangrijk aspect, wat op een speelse manier wordt meegegeven aan de jonge lezers. Een aanleunend thema hierbij is het milieu, waar Daantje en Tofu veel belang aan hechten. Zo willen ze iets doen aan het plastic dat in het bos gedumpt wordt, zeker nadat een dier gewond is geraakt hierdoor. Dit is een mooie boodschap waarbij wordt meegegeven dat je onbedoeld anderen (dieren) in gevaar kunt brengen door je actie (plastic dumpen).

Daantje en Tofu houden van speuren en dingen onderzoeken. Ze nemen hun speurtocht serieus, want ze kunnen niet tegen onrecht. Zo willen ze achterhalen wie er plastic in het bos heeft gedumpt en wie er de kat uit de dierenkliniek heeft gestolen. Je kunt als lezer meedenken en -zoeken naar de dader. Handig hierbij is dat Daantje alle ideeën noteert in haar schrift. Zo kun je gemakkelijk meelezen. De zoektocht naar de kattendief is spannend, maar zeker niet té. Het verhaal is daardoor toegankelijk voor lezers vanaf zeven à acht jaar. Wie er achter de ontvoering zit blijft lang een mysterie, en je wordt als lezer meermaals op het verkeerde been gezet. Dit zal bij de beoogde doelgroep zeker het gewenste effect hebben.

Lizette De Koning heeft een eenvoudige en toegankelijke schrijfstijl die perfect op maat is voor het doelpubliek. Er zijn weinig moeilijke woorden en alles wordt goed uitgelegd en omschreven. Naast het mild spannende verhaal is er ook ruimte voor humor, wat zeker een pluspunt is. Een ander sterk punt zijn de tekeningen in het boek, gemaakt door Marja Meijer. Deze versterken de verhaallijn en zijn een ideale visuele aanvulling voor de jonge lezers. De illustraties zijn zeer herkenbaar zonder overheersend te zijn. Over de hoeveelheid is grondig nagedacht, want er wordt nog voldoende ruimte gelaten voor de lezer om zelf zijn of haar fantasie aan te spreken.

Dierenarts Daantje en de dierenambulance is een aanrader voor jonge speurneuzen die van dieren houden! 3,5 sterren voor dit leuke dierenverhaal.

Genre: fictie 7-9 jaar
Uitgever: Ploegsma