‘De zaak Templeton’ – Javier Castillo

ISBN: 9789022598191

In Spanje is Javier Castillo gigantisch populair en is De zaak Templeton bewerkt tot een Netflix-serie La Chica de Nieva die ook in Nederland te zien is. In het Spaans is er al een vervolg, El juego del alma, met Miren Triggs als hoofdpersonage. De vertaling is gedaan door Sanne van den Bosch. Castillo heeft een opleiding in Bedrijfskunde gevolgd en een master in management behaald. Naast schrijven werkt hij als bedrijfsadviseur. De zaak Templeton is het eerste boek van Castillo dat in het Nederlands verscheen.

Wanneer de driejarige Kiera Templeton verdwijnt tijdens de Thanksgiving- optocht op 26 november 1998 is dit het begin van een lange lijdensweg voor Grace en Aaron Templeton, haar ouders. Door de grote Media-aandacht wordt hun leven op de kop gezet en begint Aaron te drinken door zijn schuldgevoelens. Het politieonderzoek loopt dood doordat er geen sporen gevonden worden en er onvoldoende mankracht is om de zaak open te houden. Pas na drie jaar komt er een eerste teken van leven in de vorm van een videoband met beelden van Kiera in een kamer. Wanneer beginnend onderzoeksjournalist Miren Triggs lucht van deze zaak krijgt, bijt zij zich erin vast om deze nooit meer los te laten.

De zoektocht naar Kiera bestrijkt een periode van ongeveer twaalf jaar. Daarin gebeurt niet altijd veel, maar het leest wel intens. De lezer wordt vanaf het begin in het verhaal getrokken en vraagt zich af waarom de ene verdwijning meer Media-aandacht krijgt dan de andere. Het eigenbelang van sensatiekranten die er alles aan doen om hun verkoopcijfers omhoog te krijgen ten koste van het politieonderzoek komt duidelijk naar voren. Het is iets van deze tijd, alles waar geld aan verdiend kan worden heeft nieuws-(lees sensatie)waarde. Alleen geldt dit niet voor Miren die zelfs in haar vrije tijd onderzoek naar de verdwijning van Kiera doet en vasthoudend en gedreven is. In de journalistiek draait alles om zoeken en vinden en Miren verandert door het langdurige onderzoek van een bange, onzekere vrouw in iemand die grenzen durft te overschrijden en ermee wegkomt. Door flashbacks, wisselende perspectieven en een aantal cliffhangers is er steeds een onderliggende spanning die tegen het einde begint te pieken.

Met de personages leven we volop mee. Aaron zakt weg in een spiraal van wanhoop en verdriet, waardoor hij de fles niet kan laten staan. Zijn inmiddels ex-vrouw Grace houdt obsessief vast elk jaar Kiera’s verjaardag met een taart te willen vieren, wat o zo pijnlijk begrijpelijk binnenkomt. Hun emoties zijn hartverscheurend en maken wat los. Castillo verwerkt metaforen als: “…haar stembanden leken het te begeven alsof ze de Twin Towers waren.” Deze bereiken de lezer direct.
De schrijfstijl is gedetailleerd en meeslepend en de drijfveren van diverse personages komen goed uit de verf. De sfeer rond de Thanksgiving optochten in New York komen tot leven met personages als Mary Poppins als ballonnenmeisje en de gemberkoekjeskostuums. De korte hoofdstukken zijn voorzien van een mooie quote die op de inhoud van het erachter liggende hoofdstuk slaat.

“Is er iets krachtiger dan de hoop om te vinden wat je zoekt?” (blz. 110)

Zo’n tekst laat ons nadenken over de betekenis en de kracht van deze boodschap.

De zaak Templeton is een thriller met een goed opgebouwd verhaal, een ingewikkelde tijdlijn en zit vol emotionele lading. Het krijgt 4 wel verdiende sterren.