‘De smaak van harteschijn’ – Ine Kiekens

ISBN: 9789047208709

Mandy heeft het goed voor elkaar. Ze is eigenaresse van de succesvolle bruidstaartenwinkel Tarte à deux, heeft haar beste vriendin Alicia op wie ze altijd kan rekenen en is happy single. Maar als Mandy’s ex François zijn bruidstaart bij haar komt bestellen, voelt ze zich een grote mislukkeling. Gelukkig weet Jonas, de bakker bij Tarte à deux, een ingenieus plan. Hij stelt voor om te doen alsof ze een relatie hebben om haar ex om de tuin te leiden. Mandy geniet van de lieve woorden en aanrakingen van Jonas, maar wordt deze fakerelatie niet iets te ingewikkeld?

De debuutnovelle De smaak van harteschijn, geschreven door auteur Ine Kiekens, is een verfrissend en vlot geschreven verhaal. Een verhaal waarbij de lezer wordt getrakteerd op bruidstaarten met smaken die haast tastbaar lijken en waar de eet- en leeslust door aangewakkerd wordt.

Daarnaast biedt deze novelle een amusante en soms ongemakkelijke reeks belevenissen tussen Mandy en haar collega Jonas. De vriendschap tussen hen is fijn en draagt bij aan de levendigheid van het verhaal. De ongemakkelijke single-momenten zijn heerlijk neergezet. Het is eigenlijk jammer dat het perspectief niet ook vanuit Jonas wordt belicht, waardoor de lezer slechts één kant van de medaille ziet, maar daardoor weet de schrijfster de nieuwsgierigheid van de lezer vast te houden door de onvoorspelbaarheid tot het einde toe.

In dit boek verrast de schrijfster de lezer met een fijne dosis humor. Ze gebruikt regelmatig beeldspraak en voegt dit op een perfect gedoseerde manier toe zonder dat het geforceerd voelt. De reeks belevenissen, gekoppeld aan het realistische karakter van de problemen waarmee de personages worden geconfronteerd, maakt het verhaal herkenbaar en boeiend. Ine Kiekens slaagt erin om op een subtiele wijze de personages, met name Mandy, tot leven te wekken. Zowel het uiterlijk als het karakter wordt subtiel in het verhaal verweven. Het is bijzonder dat de karakterontwikkeling ook in dit korte verhaal goed van de grond komt.

Hoewel je als lezer na verloop van tijd wel aanvoelt hoe het verhaal gaat aflopen, is het volledig onbekend hoe de weg ernaartoe zal gaan. Doordat je zo snel mogelijk tot de ontknoping wilt komen, verslind je de pagina’s en is het boek veel te vlug uit. Aan het einde van het verhaal weet de schrijfster zelfs nog wat spanning in het verhaal te brengen.

De smaak van harteschijn stipt daarnaast ook een maatschappelijk probleem aan, zij het dat dit vrij plotseling gebeurd. Dit voegt diepgang toe aan het verhaal en geeft stof tot nadenken.

Hoewel ik de titel enigszins betuttelend vind, is mijn conclusie dat De smaak van harteschijn een knapstaaltje schrijfwerk is. De schrijfster verdient zeker een plek in de wereld van de feelgood. Hopelijk kunnen we in de toekomst genieten van een langer verhaal dat evenzeer weet te boeien en te verrassen. Ik geef het boek 4 sterren.

Uitgever: Loft Books
ISBN: 9789047208709
Uitvoering: ebook