‘De koning van Cornouaille’ – Karin Doornik

ISBN: 9789464640908

De koning van Cornouaille is het romandebuut van Karin Doornik. Ze studeerde MO Nederlands en heeft opleidingen gevolgd voor docent Creatief Schrijven en Nederlands als tweede Taal. Doornik schrijft verhalen en gedichten en publiceerde op de website van Meander en in verhalenbundels en geeft sinds 1999 lessen Nederlands aan nieuwkomers en expats.

De proloog van De koning van Cornouaille begint met een vrouw die haar verhaal wil vertellen voordat ze sterft in haar tweede vaderland. Dan begint het eerste stuk in Brittannië, het huidige Schotland, met de twaalfjarige, tengere en geharde Gwen die opgroeit in een eenvoudige familie. Haar vader is hofsmid en haar moeder weefster en naaister voor koningin Maelgven. Ze leert voor een meisje ongewone vaardigheden als jagen en vechten, wat Maelgven opvalt. Tijdens het oogstfeest wordt Gwen aan het hof ontboden door haar en opgenomen in de hofhouding als de persoonlijke bediende van Maelgven. Het leven van Gwen verandert drastisch als Maelgven haar onverwachts dwingt om mee te gaan op een schip naar Armorica, gezamenlijk met koning Gradlon van het koninkrijk Cornouialle. Deze keert terug na zijn strijd tegen de Picten. Hier trouwen Gradlon en Maelgven door handfasting, een eenvoudig Keltisch gebruik. Gwen is haar vrijheid kwijt en probeert haar draai te vinden, maar dat is niet eenvoudig met IJskoningin Maelgven zoals de dorpsbewoners haar noemen.

Het verhaal is opgedeeld in zes delen en wordt verteld vanuit Gwen. Doornik heeft een beschrijvende en gedetailleerde stijl, en maakt gebruik van korte hoofdstukken en cliffhangers die het doorlezen bevorderen. De vele plotwendingen geven het verhaal regelmatig een verrassende twist. In de vertelling zitten gebruiken en rituelen uit de Keltische wereld van de vroege middeleeuwen verwerkt, zoals het onderdompelen van een nieuwgeborene in een meer of rivier. Het (bij)geloof in oude gebruiken, waarbij offers gebracht worden is nog sterk aanwezig en Nemeton (sacrale ruimte van de Keltische religie) in het bos, voelt aan als een betoverde plek bij het betreden. De sfeer komt verder tot uitdrukking in het gebruiken van Keltische woorden als Lughnasa (oogstfeest) en Samhain (begin Keltisch jaar, waarbij de herfst overgaat in de winter), het vieren van Beltane, het feest van de zomer en het jaarlijkse vruchtbaarheidsfeest.

De opkomst van het Christendom die langzaam de gebruiken van de Kelten begint te verdringen is duidelijk aanwezig in het boek. Alleen bij rampspoed in de vorm van bijvoorbeeld een slechte oogst of magere koeien, wordt er een oorzaak in de vorm van een persoon gezocht door het gewone bijgelovige volk. Een leuk gegeven is het verwerken van de legende van de onder water verdwenen stad Ys in Bretagne in het verhaal.

De personages zijn goed vormgegeven en passen in het tijdbeeld waarin de vertelling zich afspeelt. Maelgven die de oude goden aanbad en niets moet hebben van het Christelijk geloof. Ze sluit zich af, mengt niet onder de gewone bevolking en heeft last van stemmingswisselingen. Hierdoor is ze de ideale zondebok wanneer het tegenzit. Gwen, doortastend en van vele markten thuis, heeft een harde leerschool, maar weet zich aan te passen ondanks het feit dat ze haar familie mist. Ze evolueert volop in het verhaal en ontpopt zich als een ware duizendpoot. Ze heeft de vrije opvoeding van een Keltisch kind gehad en oude Keltische gebruiken en het nieuwe Christelijke geloof bestonden voor haar naast elkaar.

In Het koninkrijk van Cornouaille zit een soort mysterieuze spanning door toedoen van het oude geloof van de Kelten, waarin het brengen van (menselijke) offers normaal is. Dit boek krijgt 3 ½ ster.

Genre: Historische roman
ISBN: 9789464640908