
Kristin Harmel is een Amerikaanse schrijfster. Ze studeerde journalistiek en communicatie en begon op zestienjarige leeftijd met schrijven. Als verslaggeefster werkte ze onder meer voor Men’s Health, Glamour en People Magazine. Na een interview met holocaust-overlever Harry Landwirth begon haar interesse in het schrijven van romans over de Tweede Wereldoorlog. Inmiddels heeft ze acht boeken op haar naam staan.
De afbeelding op de cover van De dochter uit Parijs bestaat voornamelijk uit sobere blauwtinten. Mijns inziens past dit goed bij de donkere tijd van de Tweede Wereldoorlog. De vrouw en het meisje zijn hoofdpersonen en zij zijn wel afgebeeld in kleur. De ondertitel luidt ‘Twee moeders, twee dochters. Parijs in oorlogstijd: een bombardement scheidt twee families voorgoed.’ Het geheel maakte me nieuwsgierig naar de inhoud van het boek.
Parijs, september 1939. Elise LeClair en Juliette Foulon ontmoeten elkaar in het prachtige park Bois de Boulogne. Ze zijn allebei zwanger en worden al snel vriendinnen. Beide vrouwen krijgen een dochter. In de jaren erna blijven ze elkaar zien in de boekhandel van Juliette. Ook de Joodse Ruth komt er regelmatig met haar twee kinderen. De vrouwen delen lief en leed met elkaar en hun kinderen spelen samen in de winkel. Op een dag wordt de man van Elise opgepakt. Ook voor haar lijkt het niet veilig meer en ze besluit om Parijs tijdelijk te verlaten. Elise neemt de hartverscheurende beslissing om haar dochter Mathilde bij de familie Foulon achter te laten en vlucht zelf naar het Franse platteland. Daar werkt ze actief in het verzet. Ze mist Mathilde enorm en na de oorlog gaat ze zo snel mogelijk terug naar Parijs om haar op te halen. Tot haar grote verdriet treft ze een verwoeste boekhandel aan. Van buren hoort Elise dat Juliette en een klein meisje de oorlog overleefd hebben. Wat is er gebeurd op de dag van het bombardement en waar zijn Juliette en het meisje? Elise gaat wanhopig op zoek naar antwoorden.
‘Ze is niet de enige. Veel mensen die alles zijn kwijtgeraakt in de oorlog hebben moeite om verder te gaan. Maar ik weet dat ze heel veel van je houdt, liefje. De liefde van een moeder verdwijnt nooit, zelfs als de omstandigheden die soms in een winterslaap dwingen…’
De dochter uit Parijs bestaat uit drie delen. Deel één speelt zich af in 1939, deel twee in 1942 en deel drie in 1960. De hoofdstukken worden afwisselend vanuit verschillende personages verteld. Je volgt drie jonge vrouwen. De van oorsprong Amerikaanse Elise is getrouwd met een Franse kunstenaar die lid is van een ondergrondse communistische verzetsgroep. Als hij opgepakt wordt, lopen ook Elise en Mathilde gevaar. Juliette is tevens van Amerikaanse afkomst. Ze runt met haar man een boekhandel in Parijs en heeft drie jonge kinderen. Op een dag wordt de winkel getroffen door een bom en niet iedereen overleeft het. Ruth is een Joodse vrouw. Ze komt met haar twee kinderen vaak in de boekhandel om Duitse boeken te lezen. De vrouwen staan tijdens de oorlog alle drie voor moeilijke keuzes en proberen daarna hun leven weer op te pakken. Bij de één lukt dit beter dan bij de ander. Door de boeiende schrijfstijl werd ik al snel meegenomen in het verhaal. De karakters en de emoties van de personages worden goed uitgewerkt en hierdoor greep het me echt aan. Het zette me ook aan het denken over mijn eigen keuzes in de omschreven situaties.
De auteur heeft veel research gedaan voor ze begon met schrijven en dit is te lezen in het nawoord. Ze vertelt hoe ze fictie en non-fictie verweven heeft tot een geheel en ik moet zeggen dat ze daar bijzonder goed in geslaagd is. Verder hoopt ze dat we door haar boeken herinnerd worden aan ons ongelooflijke vermogen tot liefde, veerkracht en overleven, zelfs onder afschuwelijke omstandigheden. We maken allemaal nare perioden mee in ons leven, maar erin slagen overeind te blijven en de ene voet voor de andere te zetten is altijd een overwinning. Er is licht in de duisternis, ook al is dat vonkje soms moeilijk te zien. De schrijfster geeft op deze manier een mooie boodschap mee.
In de boeken van Kristin Harmel spelen sterren vaak een rol. Ook in dit boek wordt er aandacht aan besteed. Omdat het steeds onveiliger wordt, besluit Elise om op het plafond van haar atelier een schitterende sterrenhemel te schilderen voor Mathilde. De kamer is hun veilige plek en ze liggen urenlang samen naar de sterren te kijken. Als Elise haar dochter moet achterlaten, vertelt ze Mathilde dat ze altijd aan de sterren moet denken. Onder de sterren zal het lot hen allebei naar huis leiden. Later spelen beide gebeurtenissen wederom een rol in het verhaal. Ik vind het een mooi gegeven dat sterren een terugkerend thema zijn in haar romans.
De dochter uit Parijs is een ontroerend boek over moeder-dochterrelaties, schuldgevoelens en hartverscheurende keuzes. Door de uitgebreide tekst op de achterkant is het verhaal wat voorspelbaar, maar dat doet niet af aan het leesplezier. Dit boek heeft indruk op me gemaakt en ik waardeer het met vier sterren.
Sandra
Boekencast
Genre: Oorlogsroman
Uitgeverij: Boekerij
ISBN: 9789022599440
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 384
Verschijningsdatum: juli 2023
Dit recensie-exemplaar heb ik ontvangen van uitgeverij Boekerij in ruil voor deze eerlijke recensie.