‘De Anumoria Initiatie’ – Robert Bijman

ISBN: 9789463082167

Op 15-jarige leeftijd ontdekt Tom dat er vreemde dingen met hem gebeuren als hij in contact komt met water. Hij krijgt schubben op zijn huid als hij in de regen loopt. Hij kan ineens ook de gedachten van klasgenoten horen.
Zijn mama Risa, en papa Johan, zijn verheugd dat het eindelijk zover is. De watervrees van Tom is voorbij en zijn transformatie kan beginnen. Johan neemt hem, samen met zijn beste vriendin Shantea, mee op zijn bergingsschip de ‘Meissa’ naar de Marianen Archipel. Daar kan hij eindelijk de waarheid vertellen over wie zijn zoon echt is. Hij maakt deel uit van een groep zeemeermensen. Ze zouden samen naar Anumoria gaan, een onderwaterwereld diep in de Oceaan, de plek waar hij thuis hoort. Dit loopt echter niet volgens plan, want eenmaal daar stuiten ze op meerman Fango. Fango wil de legendarische prismaparels bezitten en ontvoert daarvoor Johan. Tom en Shantea hebben geen idee waar dit allemaal over gaat, of wat ze moeten doen. Lukt het hen om Johan te redden? Duik mee in de nieuwe wereld van Tom en Shantea in De Anumoria Initiatie.

Robert Bijman vond in 2005 de schrijver in hem dankzij het boek The Artist’s Way van Julia Cameron. Sindsdien ontstonden de personages Tom en Shantea in zijn hoofd en schiep hij een heel eigen wereld onder water. Ondertussen verschenen er al 4 delen in De Segrijn & Sotalia reeks, namelijk De Anumoria Initiatie (2014), De Eldurea Deceptie (2015), Fenyx (2017) en Helyx (2020). In de loop van 2024 verschijnt het volgende deel. Het is om deze reden dat ik De Anumoria Initiatie 10 jaar na datum opnieuw even onder de aandacht breng met deze recensie.

De onderwaterwereld die de auteur gecreëerd heeft, is heel surreëel. Hoewel alles uitgebreid beschreven wordt, duurde het toch even vooraleer ik me een beeld kon vormen van Anumoria en zijn inwoners. De auteur neemt zijn tijd om het verhaal in te leiden, de wereld te beschrijven, de personages uit te werken op vlak van karakter en gevoelens. Hij gebruikt hiervoor eenvoudige taal en vertelt vanuit het ik-perspectief, wat maakt dat inleven vlotter gaat. Je ontdekt samen met Tom en Shantea hun nieuwe wereld en ontdekt via hun zintuigen hoe het in elkaar zit. De auteur beschrijft mooi de verwondering, de angst bij de veranderingen, het samen ontdekken van een heel nieuw leven. Dingen als “ademer”, “schubbenmannetje”, “haaien met flitsogen”, “De Pensar”….worden nieuwe woordenschat die je niet in de Van Dale terugvindt. Je ontdekt het gedachtenlezen, het omgaan met drukverschillen, transporteren….Het woord Fantasy is uitgevonden voor boeken zoals deze.

De auteur heeft een wereld gecreëerd waarin hij op zijn manier ook problemen van deze tijd aan de kaak stelt. Eentje waar geld en hebzucht overbodig zijn. Waar samen wordt gewerkt aan jezelf en aan anderen. Waar er eten voor iedereen in overvloed aanwezig is. De aarde wordt langzaamaan vernietigd door de mens (klimaat, hebzucht, macht) en de inwoners van Anumoria proberen dit, door mee na te denken met de mens op het land (in conferenties), om te draaien. Een zéér actueel thema waar de auteur in 2014 al aandacht voor had.
Ook aan het zoeken naar rust in de drukke maatschappij en het omgaan met je gedachten geeft hij de nodige aandacht.
Zie alle gedachten als kleurrijke ballonnen. Laat ze de lucht in zweven. Blijf ondertussen diep in- en uitademen en concentreer je op al je lichaamsdelen. Begin bij je voeten en loop in gedachten omhoog langs je benen, heupen, buik, borst, armen en nek naar je hoofd. En voel hoe de leegte je hele lichaam vult.

Deze onderwaterwereld is zo anders, dat de auteur heel veel tijd nodig heeft om deze te beschrijven. Zoals de auteur het zo mooi zelf verwoordt:
“Het waren net de eerste inleidende hoofdstukken van een dik en onbekend avonturenboek”.
In deel 1 van dit boek wordt heel veel aandacht besteed aan die beschrijvingen. Dit is absoluut nodig om het verhaal te begrijpen. De auteur neemt ook zijn tijd, zodat je niet overspoeld wordt door informatie. Anderzijds maakt dit ook dat je wel even moet doorbijten vooraleer het verhaal echt op gang komt. Dan zit je toch al bijna halverwege het boek. Het is echt een initiatie, zoals de titel ook vertelt: De Anumoria Initiatie.
Vanaf dan, in deel 2, schiet het verhaal ineens uit de startblokken en ga je echt op avontuur met Shantea en Tom.

Aan het begin van het boek koos de auteur ervoor om een inhoudsopgave weer te geven. Het boek wordt verdeeld in 3 grote delen. Deze delen worden opgedeeld in hoofdstukken die ook elk een titel hebben. Ik heb er bewust voor gekozen om deze inhoudsopgave niet te lezen, want door de titels wordt er soms al iets van het vervolg van het verhaal weggegeven.

Het duurde even vooraleer ik een beeld kreeg van de wereld van Tom en Shantea in Anumoria. Net zoals zij in het begin geen idee hebben over wat hen overkomt, zo tast je als lezer ook wel even in het duister. Het heeft mij in het begin wel mijn volledige aandacht en doorzettingsvermogen gekost om mee te reizen naar Anumoria en te begrijpen wat ik allemaal zag/las. Maar na een tijd leerde ook ik, net als Shantea en Tom, onder water kijken en werd het beeld helderder bij elke pagina die ik omsloeg.
Het is jammer dat ik nu terug naar boven moet zwemmen en deze wereld moet verlaten. Ik voel me even als een vis op het droge. Gelukkig kan ik uitkijken naar de volgende delen en is het avontuur van Tom en Shantea nog niet ten einde. Dat verklapt ook het open einde van dit boek.
De auteur heeft mij uiteindelijk met zijn tentakels toch weten vast te grijpen om me niet meer los te laten. Daarom krijgt De Anumoria Initiatie van mij 3,5 schubbige sterren.

Ellen
Genre: Fantasy