Blogtour ‘Zwanenzang’ – Kelly van der Laan

ISBN: 9789463084956

Kelly van der Laan heeft al een heleboel verhalen op haar palmares staan. Zowel kort verhalen, novelles als romans. In 2014 verscheen Stof en Schitteringen, het eerste deel in de Lentagon trilogie. Na deze trilogie en bijhorende prequel, schreef Kelly de verhalenbundel Verloren zielen, die verschillende korte verhalen bevat die ze eerder schreef voor wedstrijden. Zwanenzang is haar tweede verhalenbundel, die net als de vorige vooral uit fantasy-, sciencefiction- en horrorverhalen bestaat. Daarnaast is Kelly redacteur bij uitgeverij Zilverspoor.

Zwanenzang bestaat uit elf spannende verhalen die allen gaan over ondergang, verwondering, het maken van keuzes en hoe we omgaan met de scheiding tussen liefde en dood. De meeste verhalen vond ik erg sterk, en heb ik met plezier – en soms wat gebibber – gelezen. Eentje kon mij iets minder bekoren, maar dat is natuurlijk mijn eigen persoonlijke mening. Enkele verhalen zijn geschreven samen met een andere auteur, wat duidelijk staat aangegeven. Veel van de verhalen zijn speciaal geschreven voor wedstrijden en themabundels. Dat sommige verhalen daarin hoog scoorden, is geen verrassing.

Het boek opent met ‘digi, dat ook gebruikt is als titel voor de verhalenbundel. Josie, een jonge vrouw, leeft in een virtuele omgeving als haar fysieke lichaam plots sterft. Ze blijft achter als een digitale geest, en is een van de eersten die dit meemaakt. Heeft ze een goede keuze gemaakt? En wat staat haar nu te wachten? Dit verhaal laat je als lezer nadenken over hoever je kunt gaan met digitalisering en de grip die de overheden hebben op je digitale identiteit. De ideale opener.

Ook het tweede verhaal ‘Geen weerstand’ is een van mijn favorieten. In tegenstelling tot het vorige verhaal voel je hier echt het horrorgehalte. Lieke is onlangs haar vriendje verloren. Ze heeft het hier erg moeilijk mee. Wanneer ze zijn aanwezigheid lijkt te voelen, probeert ze contact met hem te maken. Maar of dit een goed idee is… In dit verhaal zijn de emoties van Lieke erg goed uitgewerkt. Je voelt echt met haar mee en het verhaal komt op die manier geloofwaardig over. Het einde is ondanks de korte lengte toch verrassend.

Een andere favoriet is ‘Het water kruipt waar het niet gaan kan’. Dit verhaal heeft een dystopisch karakter, een genre dat ik graag lees. Omdat een korte inhoud hier te veel zou weggeven, laat ik het aan de lezer om deze te ontdekken. Net als in ‘Geen weerstand’ draait het vooral om wat het hoofdpersonage beleeft en wat ze daarbij voelt. Of net niet. Dit verhaal schreef Kelly van der Laan samen met Wendy Torrenvliet-Meijs.

Het verhaal dat mij het minste kan bekoren is ‘Enji’s zegening’. Het gaat over een priesteres die een krankzinnig geworden koning moet proberen te stoppen door gebruik te maken van haar vuurmagie. Hoewel ik best wel graag fantasy lees, sprak deze mij niet zo aan. Ondanks de sterke personages en plotwending op het einde. De overige zeven verhalen zijn allen op hun eigen manier intrigerend, en vooral heel divers qua stijl. Met hier en daar subtiele – en minder subtiele – horrorelementen. Verder staat vooral fantasy en sciencefiction centraal in deze bundel.

Zwanenzang is vooral interessant doordat het is geschreven door één persoon. Er zijn slechts twee verhalen waar een coauteur aan meeschreef. Kelly van der Laan heeft een beeldende schrijfstijl met een sterke focus op de ontwikkeling en emoties van de personages. Dit zie je in de meeste verhalen terugkomen. Je leeft mee met hetgeen de personages meemaken en met de keuzes waar ze voorstaan. Een concept dat bij deze korte verhalen uitstekend werkt.

Zwanenzang is een van de beste verhalenbundels die ik las, vooral omdat elk verhaal ondanks de korte lengte toch als een afgewerkt geheel aanvoelt. Sommige verhalen eindigen wat abrupt, zoals ‘Eén minuut voor twaalf’ en ‘De geur van orchideeën’, maar dit versterkt net de cliffhanger. Het enige nadeel is dat je in no time zo’n verhaal uit hebt, en je soms had gewild dat je er wat langer van had kunnen genieten. 4,5 sterren is dan ook terecht voor deze verhalenbundel!

Genre: fantasy verhalenbundel
Uitgever: Zilverspoor
ISBN: 9789463084956