Blogtour ‘Aradia, Godin der heksen – Friedl’ – Rebecca Kints

ISBN: 9789464940411

Het verhaal gaat over hoe een doodgewoon meisje plots niet meer zo gewoon is, maar over magische krachten lijkt te beschikken. Het leven van de tienjarige Friedl verandert dan ook volledig wanneer ze tot deze ontdekking komt. Ze verruilt haar dagelijkse leven voor een totaal nieuwe en onbekende wereld waar magie de boventoon voert. Wat gebeurt er allemaal met haar? Weet haar moeder hier meer van? Friedl krijgt weinig tijd om bij haar vele vragen stil te staan. Ze moet direct aan de slag om haar krachten te leren beheersen, want er dreigt gevaar. En dat gevaar is groter en dichterbij dan iedereen vermoedt.

De West-Vlaamse auteur Rebecca Kints debuteerde in 2021 met haar prentenboek Finn & Fran zoeken een schat. Nadien volgden nog twee titels in deze reeks. In 2022 schreef ze De Magische Eik, dat geschikt is voor jonge lezertjes van zeven tot negen jaar. Ook een (voorlees)verhalenbundel heeft ze al op haar palmares staan. Friedl is het eerste deel uit Kints’ nieuwste reeks “Aradia, Godin der heksen”. Dit is een spannend en magisch verhaal waarin Friedl ontdekt dat ze een heks is en hierdoor van het ene avontuur in het andere belandt. Binnenkort verschijnt het tweede deel Faya. De bijhorende illustraties, die je op het einde van elk hoofdstuk aantreft, zijn van de hand van Anne Rasquin.

Friedl haar leven staat op zijn kop. Waar ze eerder die dag nog op school was, zit ze nu in een oude chalet moederziel alleen. Dit alles door een ongelukkig maar niet zo onschuldig voorval op school. Net als het hoofdpersonage weet je als lezer niet wat er aan de hand is en waarom dit gebeurde. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid. Het verhaal ontwikkelt zich ook zo, dat je samen met Friedl mee op ontdekking gaat naar wie ze nu echt is.

Het verhaal weet de spanning vrij goed vast te houden. Vooral de aanwezigheid van een vijand geeft het boek een extra spanningslaag. Je wil weten wat hij/zij zal doen en hoe ver deze wil gaan. Het gevaar is goed voelbaar en zorgt voor een aantal cliffhangers. De plot is dan ook uitstekend uitgewerkt, met voldoende avontuur, dat opbouwt naar het einde toe. Een climax volgt, waarna de auteur het einde gedeeltelijk openlaat. Met als resultaat dat je eigenlijk gewoon wilt verder lezen.

Tijdens de opleiding tot heks leert Friedl verschillende spreuken gebruiken. Deze staan telkens cursief gedrukt, met daarbij onderaan de pagina de verwijzing naar de spreukenlijst pagina die zich achteraan het boek bevindt. Dit is zeker een meerwaarde voor de jeugdige lezers, want zo weten ze precies wat de spreuk betekent. Het gebruik van spreuken maakt het heks-zijn tastbaarder voor kinderen, ze kunnen ze zelf eens uitproberen. Helaas zonder resultaat, want geef toe, een spreuk om bijvoorbeeld je kamer in één knip op te ruimen zou iedereen toch willen?

Familie is een belangrijk thema in Friedl, waarbij het gaandeweg duidelijk wordt waarom Friedls moeder haar verleden voor haar dochter verborgen hield. De gedwongen reünie loopt niet altijd van een leien dakje. Toch merk je een verbondenheid en leer je dat het, ondanks alles, belangrijk is om elkaar te steunen als dat nodig is. Alles draait rond de bloedband die op verschillende manieren aan bod komt in het verhaal.

Er komen veel personages aan bod in het verhaal. Zeker voor een kinderboek kan dit wat veel zijn om te onthouden. Daarom heeft Kints achteraan het boek een stamboom gemaakt van de familie van Friedl. Dit is een heel handig hulpmiddel. Zo heb je een overzicht van de meeste personages die meedoen in het boek. Friedl wordt het beste uitgewerkt. Ze is nieuwsgierig, leergierig en eerlijk, maar twijfelt soms wel aan zichzelf. Er komt veel op haar af in korte tijd. Op haar oma en moeder na, blijven de andere personen wat oppervlakkiger, maar dit stoort niet. De focus ligt vooral op de dialogen tussen de personages onderling.

Rebecca Kints heeft een vloeiende en begrijpelijke schrijfstijl die volledig is aangepast aan het niveau van prille tieners. De zinsbouw is niet te moeilijk en het lettertype is lekker groot. Eén persoonlijk minpuntje is hoe de conversaties in het boek worden weergegeven. Doordat deze vaak naast elkaar worden gezet en de tekst doorloopt, is het ondanks de aanhalingstekens soms niet direct duidelijk welk personage er aan het woord is. Dat maakte dat ik af en toe geremd werd in het verder enorm vlotlezende verhaal. Op deze momenten had een nieuwe regel beginnen handiger geweest. Verder bevat het verhaal de nodige fantasie, wat maakt dat het doelpubliek zich zeker zal kunnen inleven in de avonturen van Friedl. De prachtige illustraties van Anne Rasquin dragen hier zeker aan bij! Ze versterken het verhaal.

Aradia, Godin der heksen – Friedl is het perfecte leesvoer voor tien- tot twaalfjarigen die zin hebben in een spannend en avontuurlijk verhaal over heksen. Ik geef het boek vier sterren. Nu is het wachten op boek twee.

Nog een interessant weetje voor wie het boek koopt: een deel van de opbrengst ervan gaat rechtsreeks naar de MS-Liga Vlaanderen.

Genre: fictie 10-12 jaar
Uitgever: Fill in the blanks