Blogtour ‘Angsteiland’ – Alexander Colin

ISBN: 9789402766653

Angsteiland is een intrigerende thriller die je voortdurend op het verkeerde been zet. Een uitstekend thrillerdebuut voor de Belgische Alexander Colin. In 2021 deed hij een gooi naar de Zilveren Strop, een schrijfwedstrijd voor spannende kortverhalen. Daar werd hij verdienstelijk derde.

Reality-tv is al een lange tijd niet meer weg te denken uit het televisielandschap. Denk maar aan ‘Big Brother’, ‘Blind getrouwd’, ‘Fear Factor’, ‘(Wie is) de mol’ en ‘Expeditie Robinson’. Of het nu daten is, een verrader/mol zoeken, een huis kopen… er zijn oneindig veel mogelijkheden. Het mag dan ook niet verbazen dat dit thema wordt verwerkt in een spannend verhaal.

Lucy wordt geselecteerd voor een nieuw en controversieel datingsprogramma: Angsteiland. Ze ziet het als de ultieme kans om haar leven een nieuwe wending te geven. Het nieuwe programma heeft als concept: daten in doodsangst. Als je met je grootste angst wordt geconfronteerd, zou je sneller verliefd worden. Lucy is klaar om dit uit te testen. Maar nog voor ze begint ontvangt ze een onheilspellend bericht. En daar blijft het niet bij… Vecht ze voor de liefde, of haar leven?

Het verhaal start met een bijzondere inleiding, namelijk een artikel ‘uit het archief van de federale politie’ dat de controverse van de datingshow weergeeft nog voor deze op tv is geweest. Dit doet je als lezer al vermoeden dat het programma iets speciaals zal zijn, en prikkelt de nieuwsgierigheid. In het eerste deel dat daarna begint, leer je Lucy kennen en kun je de aanloop naar haar effectieve deelname volgen. Er hangt een enorme wolk van mysterie over, en bepaalde gebeurtenissen zorgen al dat de spanning met regelmaat aanwezig is. Deze spanning neemt naarmate het verhaal vordert alleen maar toe, er is een ware stroomversnelling, met een climax in het derde en laatste deel.

De plot van Angsteiland zit uitmuntend in elkaar, en werkt toe naar een verrassend einde. Het verhaal bevat diverse verrassende plotwendingen die je meer dan eens op het verkeerde been zetten. Daarnaast heeft de auteur het realityconcept perfect weten toe te passen in zijn verhaal. Je krijgt tijdens het lezen ook werkelijk het gevoel dat je naar een realityprogramma zit te kijken. Al is het verhaal veel meer dan dat. Tijdens het lezen transformeert het langzaam naar een heuse thriller, en je voelt dan ook de doodsangst die sommige personages moeten doorstaan. Maar ook andere angsten zijn geloofwaardig in het boek verwerkt, zoals bv. angst om de lift te nemen en angst voor spinnen. Dat maakt het zeker herkenbaar voor bepaalde lezers met soortgelijke angsten en fobieën.

Het hoofdpersonage Lucy is zeer goed uitgewerkt. Ze is een jonge avontuurlijke vrouw die samenwoont met haar twee beste vrienden, Zoë en Nick. Haar liefdesleven ligt na haar pijnlijke breuk met haar ex al twee jaar stil. Hierdoor is zij de ideale kandidaat voor het nieuwe extreme datingprogramma. Het verhaal wordt gedeeltelijk vanuit haar perspectief verteld, afgewisseld met het perspectief vanuit Nick en Nathan, de programmamaker. Dit zorgt voor een combinatie van verschillende, soms kleinere verhaallijnen en creëert zo de nodige cliffhangers. De af en toe terugkerende ‘uit het archief van de federale politie’ voegt er nog een extra dimensie aan toe.

Alexander Colin heeft een meeslepende en beeldende schrijfstijl, en slaagt erin om Angsteiland als een film aan de lezer te presenteren. De korte hoofdstukken zorgen voor extra vaart in het verhaal. Het leestempo ligt dan ook zeer hoog. Eenmaal je begonnen bent, wil je steeds blijven doorlezen. Bepaalde scènes zijn misschien wat vergezocht, maar op de een of andere manier komt het geheel wel geloofwaardig over. Alleen hadden sommige personages, zoals Nick, nog net iets meer uitgewerkt mogen worden. Angsteiland is een meer dan uitstekend debuut! Wel jammer dat het boek enkel als e-book te verkrijgen is, het verdient namelijk zeker een plekje in mijn boekenkast. Vier sterren.

Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402766653
Aantal pagina’s: 229