‘Aan de hand’ – Sanne Hillemans

ISBN: 9789047206729

Agent Benjamin Westra krijgt de opdracht om Alissa Bastille te ondervragen. Een routineklus die uiteindelijk helemaal uit de hand loopt. Benjamin probeert meer over de zaak te weten te komen: wie is Alissa en wat heeft ze meegemaakt? Dan wordt het politiekantoor overvallen. Benjamin besluit Alissa koste wat het kost te helpen, zelfs als dit betekent dat hij hierdoor zelf in de problemen komt.

Met Aan de hand heeft Sanne Hillemans een razend spannende thriller neergezet. Het is het eerste deel in de spannende serie over Alissa en Benjamin, dat wordt vervolgd door Uit het oog en In het hart. Sanne Hillemans schreef eerder al Mag ik bij jou en Bewaak mijn hart.

Het verhaal laat ons direct al kennis maken met agent Benjamin Westra, die tijdens zijn nachtdienst een vrouw moet ondervragen. Veel komt hij over de mysterieuze Alissa Bastille niet te weten. Dit intrigeert hem, en ook ons als lezer. Hij probeert met haar een band op te bouwen, en beetje bij beetje komen we meer te weten over wat er aan de hand is. Dan wordt het politiebureau plots overvallen, en heerst er paniek. Benjamin moet snel schakelen, en kiest ervoor om te vluchten met Alissa. Het maakt het vervolg van het verhaal erg spannend, maar echt geloofwaardig is het eigenlijk niet. Vooral omdat hij zich met de gearresteerde Alissa bevindt op een plaats waar een arrestante überhaupt niet zou mogen komen.

Aan de hand zit boordevol spanning. Al vanaf het begin weet Hillemans ons mee te slepen in het boeiende verhaal. De hele tijd blijft de spanning aanwezig, sluimerend, met regelmatig een hoge piek. Je zit als lezer vaak op het puntje van je stoel. Daarnaast heeft de auteur veel aandacht besteed aan de plot. Deze wordt zorgvuldig opgebouwd, waarbij je als lezer stelselmatig meer informatie krijgt over Alissa en waar ze in verzeild is geraakt. Daarbij kom je ook steeds meer te weten over haar verleden, wat je onder andere meekrijgt via flashbacks.

De twee hoofdpersonages zijn beiden goed uitgewerkt. Benjamin is een jonge, vriendelijke en attente politieagent die altijd bereid is om anderen te helpen. Alissa is een drieëntwintigjarige knappe, intelligente en strijdvaardige vrouw die geen goede jeugd heeft gehad, waardoor ze vanaf haar achttiende vaak in de problemen zat. Benjamin voelt zich aangetrokken vanaf het moment dat hij haar ziet, en stilaan zie je de band tussen hen beiden groeien. En dat krijg je als lezer mee vanuit het vertelperspectief van zowel Benjamin als Alissa.

Sanne Hillemans heeft een boeiende en meeslepende schrijfstijl, waarbij de verhaallijn ook nog eens heel filmisch overkomt. Alles is detaillistisch beschreven, zonder overdrijven, maar wel met hier en daar enkele onrealistische elementen. De verhaallijn weet je daarnaast mee te voeren naar de gevaarlijke wereld van Alissa. Maar naast het gevaar en geweld is er ook ruimte voor verliefdheid, wat Aan de hand ook een klein romantisch tintje geeft. Op het einde van het boek wordt er een duidelijke aanloop gemaakt naar het vervolg Uit het oog, want je voelt dat het verhaal nog niet gedaan is. Laat het tweede deel maar komen! 3,5 sterren voor Aan de hand.

Genre: literaire thriller
Uitgever: Loft Books
ISBN: 9789047206729