‘56 dagen’ – Catherine Ryan Howard

ISBN: 9789022597620

Als liefhebber van de boeken van Karin Slaughter ben ik getriggerd als een aanbeveling van haar op de cover van het boek staat.  56 dagen geleden ontmoeten Ciara en Oliver elkaar in de supermarkt en willen elkaar beter leren kennen. Waar Ciara onder de indruk is van Oliver, die misschien wel een nieuwe liefde zou kunnen zijn, is Oliver voorzichtig en vraagt hij zich af of Ciara wel degene is die ze zegt te zijn. Doordat COVID-19 Ierland heeft bereikt en de lockdown wordt afgekondigd, besluiten ze bij elkaar in te trekken zodat ze elkaar kunnen blijven zien. Dat was 35 dagen geleden; vandaag ontdekt de politie een lijk in het appartement van Oliver.

Het verhaal wordt verteld uit meerdere perspectieven en tijdsperiodes. Dit is in het begin verwarrend omdat je heen en weer springt tussen Ciara, Oliver en de politie. Qua tijd ga je vooruit en terug in de tijd: van vandaag, naar 56, 73, 26 of 35 dagen geleden. En vanwege de diverse gezichtspunten worden sommige dingen ook dubbel verteld. Gelukkig begint 56 dagen redelijk rustig, misschien zelfs een beetje traag, maar na ca. 67 bladzijden komt de eerste twist. En dat is ook zeker niet de laatste!

Wat het verhaal voor mij heel bijzonder maakte, is de situering in het begin van de coronapandemie. Je gaat met de hoofdpersonen terug naar die beginperiode in maart 2020. Van het gevoel van het “is maar een griepje en het zal vast meevallen” tot “jemig, een lockdown dit is écht serieus“. Naar het dagelijks leven dat op zijn kop staat met verplicht thuiswerken, afhaalmaaltijden, alleen de deur uit als het noodzakelijk is en rijen voor de supermarkt. En vanwege die pandemie is het ook logisch dat Oliver en Ciara al heel snel na de enkele ontmoetingen bij elkaar gaan logeren. Je mag vanwege de maatregelen namelijk alleen bij elkaar zijn als je één huishouden voert.

Zoals aangegeven zitten er diverse twists in het verhaal en kom je steeds meer over Ciara en Oliver te weten. Naarmate het verhaal vordert, merk je dat ze allebei iets achterhouden, maar wat het precies is weet je niet. En als je denkt dat je het weet, blijkt het toch weer anders te zijn. Het is geen thriller die zo spannend is dat je het boek niet weg kan leggen, maar je wil wel blijven doorlezen om te weten te komen hoe het precies zit.

Het spijt me Karin Slaughter, maar ik ben het niet met je eens dat het “een doodenge thriller” is. Het is zeker geen doodenge thriller, maar het is absoluut wel een goed boek. Vanwege de vele plottwists en omdat je je continu afvraagt of je nu alles weet of dat er nog iets verborgen is. Maar ook door de corona throwback waardoor je teruggaat in de tijd en je realiseert dat al die ellende nog maar kortgeleden is. Ik waardeer het boek met 4 sterren.

ISBN: 9789022597620
Aantal pagina’s: 381
Verschijningsdatum: januari 2023