‘112 verhalen met, over en op de spoed’ – Stef Vanlee

ISBN: 9789464341133

In 112 verhalen met, over en op de spoed schrijft Stef Vanlee in 112 verhalen over zijn werk als verpleegkundige op de spoedeisende hulp. Niet alleen is Stef verpleegkundige ook is hij bekend als acteur (Dertigers, Familie en SOS112) en theatermaker. Zo maakte hij de voorstelling ‘Fractie van een seconde’ over de gevaren in het verkeer.

Grappig om te lezen hoe anders de spoedeisende hulp in België werkt ten opzichte van die van de Nederlandse. In Nederland kennen wij de ambulance, waarbij er een chauffeur en verpleegkundige zowel allerlei handelingen als medicatie mag toedienen. In België hebben ze wel een ambulance maar wordt deze bemand door 2 ambulanciers en wordt er voor het toedienen van medicatie of verpleegtechnische handelingen een MUG (mobiele urgentie groep) opgeroepen. Dit is een extra auto waarin ook een arts en spoedeisende hulp verpleegkundige zitten.

De verhalen van Stef zijn niet alleen te lezen, er is ook een podcast (112 verhalen op de spoed) aan gekoppeld, waarin bepaalde verhalen extra uitgelicht worden door patiënten, nabestaanden en andere betrokkenen. Niet alleen een podcast wordt gebruikt om interactie in het boek te krijgen. Ook zijn sommige verhalen voorzien van een QR-code waarbij je wordt doorgelinkt naar een video over het desbetreffende verhaal. Daarnaast geven een aantal getoonde foto’s ook een beeld van de patiënten achter het verhaal, waardoor het meer gaat leven.

De schrijfstijl van Vanlee is even wennen, dit komt vooral door het Belgische taalgebruik. Toch weerhield dit me er niet van om door te lezen. Sommige woorden moesten opgezocht worden, maar gelukkig was het grootste deel uit de context te herleiden.

Met zijn verhalen geeft Stef Vanlee een realistische inkijk op de spoedeisende hulp van het Jan Palfijn ziekenhuis in Gent. De verhalen zijn echt en Stef neemt geen blad voor de mond, maar laat de lezer zien hoe het werkelijk zit. Niet alle verhalen hebben een goede afloop. Vanlee neemt je mee naar de meest vreselijke auto ongelukken. Hierbij toont hij ook zeker zijn eigen gevoelens, want zoals hij zelf zegt als het je niets meer doet ben je niet geschikt voor dit werk. En daar ben ik het helemaal mee eens!

Niet alleen voel je aan alles dat Vanlee veel liefde heeft voor zijn vak, ook geeft hij een aantal handige tips mee. Een tip die mij bijbleef was dat je kan reanimeren op het bekende Staying alive van de Bee Gees, maar dat 10000 luchtballonnen van K3 er ook geschikt voor is.

112 Verhalen met, over en op de spoed is een prachtige inkijk in hoe het er aan toe gaat op een van Belgische grootste eerste hulpen. Dat Stef Vanlee daar ook nog eens prachtig over kan schrijven, maakt dat iedereen naar de boekhandel moet rennen om dit boek te gaan lezen! Maar doe dit wel voorzichtig, want voor je het weet beland je zelf op de spoedpost. Ik geef dit boek 4 sterren.

Genre: non-fictie
Uitgever: Vrijdag
ISBN:9789464341133