‘Villa Naranja’- Hilje Mulder

ISBN: 9789464494389

Villa Naranja is Hilje Mulders tweede roman. In haar boeken spelen reizen en jezelf beter leren kennen een grote rol. Ze is op latere leeftijd begonnen met schrijven en om dit te kunnen combineren met een baan, werkt ze tegenwoordig op projectbasis. Dit boek is mijn eerste kennismaking met haar.

In Villa Naranja maken we kennis met Janita, een vrouw van begin vijftig die gescheiden is, twee zoons heeft die in het buitenland wonen en recentelijk haar baan en huis is kwijtgeraakt. Komende uit een gezin waar keeping up appaerances de stelregel is, is dit geen fijne situatie. Een bijzonder verzoek van haar oom Alderick komt dan ook erg gelegen. Hij vertelt haar dat hij een landgoed in Spanje heeft geërfd van zijn goede vriend Juan. Gezien zijn leeftijd acht hij zichzelf niet in staat om de erfenis aldaar af te handelen. Hij vraagt haar naar Spanje af te reizen en daar het landgoed te gaan beheren.

Uiteindelijk reist ze met haar zus Eugénie af naar Spanje om aldaar erachter te komen dat het geen landgoed, maar een sinaasappelboerderij betreft en dat er nog al wat haken en ogen aan de erfenis zitten. Samen met haar zus gaan ze de uitdaging aan om de boerderij te bestieren. Een hele kluif aangezien ze geen Spaans spreken en de inwoners van het dorp en vooral hun nieuwe knappe, maar botte buurman, hen en met name Janita heel argwanend tegemoet treden.

Hilje Mulder heeft een heel vlotte schrijfstijl. Korte zinnen, humor en is in staat beelden op te roepen met haar manier van schrijven. De omslag van het boek helpt daar ook wel bij. Een vrolijke en zonnige foto van een sinaasappelboomgaard. Hierdoor kan je jezelf als lezer met gemak in het zonovergoten Spanje wanen en de boerderij met zijn sinaasappelbomen voor jouw geestesoog laten verschijnen. Net als het gehucht waar de boerderij zich bevindt. Hierdoor word je al snel in het verhaal getrokken. Ook al zijn de personages clichématig, zoals de knappe horkerige buurman, de relatie tussen de zussen en is de plot voorspelbaar.

Ondanks dat de auteur meer focust op de familierelaties, de ontwikkeling van de zussen dan op de romantiek, is Villa Naranja een aangenaam boek om te lezen. Het is ontspannend, herkenbaar, prettig geschreven, en het toverde geregeld een glimlach op mijn gezicht. Er komen veel dialogen in voor, maar dat past ook bij de verhaallijn. Het lettertype is van gemiddelde grootte. Rustig voor de ogen. Als je een feelgood roman wil lezen om even er helemaal uit te zijn dan is Villa Naranja een aanrader.

Villa Naranja krijgt van mij 3 sterren.

Uitgever: uitgeverij Ellessy
ISBN: 9789464494389